Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo

Vänträff med Johanna St Michaels & Andreas Korsár

Johanna St Michaels flyttade som ung till New York för att studerade teater. Där blev hon  ”upptäckt” på gatan och i många år kombinerade hon modellivet med skådespeleri i off Broadway-uppsättningar. Så småningom utbildade hon sig till stillbildsfotograf och filmare.

Hon är sedan många år en etablerad filmare, hon regisserar och producerar huvudsakligen dokumentärer, experimentella filmer och konstinstallationer. Hennes teman kretsar kring existentiella, sociala och politiska frågor och tonvikten ligger på det karaktärsdrivna, intima dramat där allt står på spel för den enskilda människan. Hon gör också projekt som blandar olika konstformer.

Johanna har gjort tio dokumentärer, varav flera visats på SVT, bland andra filmen ”Penthouse North” om den före detta modellen Agneta Eckemyrs kamp för att behålla sin lägenhet på en av New Yorks bästa adresser. I en dokumentär, ”Travriket”, återvänder hon till hembygden i Värmland och skildrar livet runt travbanan i Årjäng,  en film som hyllades för sin uppriktiga, inlevelsefulla och varma ton.

Hennes senaste dokumentär, ”The Inertia Variations” (”Tröghetens varande”) handlar om hennes exmake Matt Johnson som var frontfigur i det brittiska rockbandet The The. Filmen tar upp temat med kändisskap och åldrande.

– Temat intresserar mig. Kändisvärlden och hur vi ser på den. Jag tänker att alla är vanliga människor, men vi tillskriver kändisar andra kvaliteter. Vi sätter dom på piedestaler. Trots att det är människor som går igenom samma känslor av lycka och olycka som alla andra. Efter de 15 sekunderna av fame är vi alla knegare, säger Johanna St Michaels som berättar att filmen tog 13 år färdigställa.

Andreas Korsárs akvareller verkar vid första anblick vara scener ur det vardagliga livet. Det kan vara en promenad med hunden, en scen på gatan som fångar hans uppmärksamhet, väntan vid spårvagnskuren eller middagen med vänner.

Han använder ett brett referensmaterial som underlag för sina bilder, fotografier, minnen men också drömlika eller påhittade scener . Det är en bildvärld som rör sig mellan realism och fantasi. Ibland låter han realismen krocka med nästan karikatyrliknande porträtt och det laddar hans bilder på ett alldeles speciellt sätt.

Andreas målningar kan uppfattas som ett slags samtidsskildringar där relationer och händelser speglas genom arkitektur, natur och våra kläder. Bilderna gestaltar en frusen stillhet med intrikata detaljer som låter oss se precis hur komplicerad, allvarlig, absurd och komisk vår tillvaro verkligen är.