Konstepidemins Vänner har ambitionen att organisera resor till intressanta museer och utflyktsmål. I helgen gick premiärturen till Oslo, och det är ingen underdrift att påstå att hela Oslo var på fötterna när vi anlände. Vi hamnade mitt i Oslo Maraton och fick uppleva 22 000 norrmän med spring i benen.
Men solen sken och vår chaufför Jörgen rattade smidigt bussen till nya Astrup Fearnleymuseet på Tjuvholmen. Där fick vi en strålande introduktion till Cindy Shermans utställning av fotografen Björn Rantil. Hans personliga berättelse – han arbetade med henne på Hasseblad Center 1999 – gav en fördjupad insikt i Cindy Shermans drivkrafter och hennes betydelse för konstfotografin. Utställningen imponerade på oss alla, ingen kunde undgå att bli berörd av de starka bilderna. En personlig favorit i det vackra Feanleymuseet var annars Anselm Kiefers monumentala (6 x 6 meter) skräckvisioner av civilisationens undergång.
Vännerna tog sig sedan vidare för att se utställningen Munch 150 år på Munch-museet och Nasjonalmuseet. En mindre grupp hade turen att befinna sig vid nya Operan när arkitektkontoret bakom skapelsen, Snøhetta, stod för visningen. Gruppen bjöds in till arkitektkontoret och fick en visning av lokalerna där några av världens mest framstående arkitekter skapar sin fantastiska huskroppar.
En annan höjdpunkt var Kjartan Slettermark, aktivisten, performancekonstären med mera, som hedrats med en stor utställning på Museet for Samtidskunst.
Efter sex timmar i den vackra byen vände bussen hemåt. Resan gick som på ett snöre och vi kunde koppla av och smälta upplevelserna och intrycken från denna fantasiska utflykt. Vi hade ett litet överskott av vin från vänträffen och det kom lägligt till pass – det bäddade in dagen i ett minnesvärt ljus.