Ibland finns konsten på närmare håll än man tror. Två kuponger från centrala Göteborg finns en mångfald av konstnärliga uttryck som imponerar på en besökare från stan. Vi talar om Hammarkullen och Angered.
Konstepidemis vänner gjorde en miniutflykt till de norra förorterna för att titta närmare på den konst som vuxit upp där de senaste åren.
Första intrycket när spårvagnen rullar in på Hammarkullens station är – värme och glädje! Blicken fångas direkt av ett närmare tio meter långt och nära två meter högt naturmotiv i klara, rena färger, blom-mor, gräs, och fåglar om vartannat. Målningen, som är gjord av Frida Oliv, får oss att drömma om barndomens sommarhage. Den ger liv och färg åt hållplatsen.
Den motsatta hållplatsen, in mot Göteborg, har en annan karaktär, där myllrar det av figurer, ansikten, scener och händelser, allt framställt som konturteckningar på den ljusa bergväggen. Det är en fascinerande gestaltning, full av rörelser, gjord av konstnären Frida Yngström.
Vår guide på utflykten var Bibbi Forsman, chef för Konsthallen i Blå Stället och Hammarkullens konsthall. Hon berättade att kulturen i norr fått en rejäl injektion i form av EU-pengar och lokala bidrag de senaste åren. Det är en senkommen men viktig insikt om att konsten har drivkrafter som förenar människor, samtidigt som den ger invånarna en känsla av tillhörighet till platsen, ”det här är vårt”.
Konsthallen i Blå Stället ställer ut konst men arbetar också som projektverkstad, berättade Bibbi. Dit kan folk komma att pröva på olika konstnärliga metoder och tekniker. Vid vårt besök hade man just startat en minikurs i tryck- och affischframställning under ledning av två residenskonstnärer, Johanna Gustavsson och Zafire Vrba, för övrigt ett projekt knutet till Konstepidemin.
Angered har förändrats, kunde vi konstatera efter besöket. Det är nu en av Göteborgs mest vitala stadsdelar, full av aktiviteter och möjlig-heter. Den konstnärliga satsningen ska bli mycket spännande att följa!