Intresset för fotografiet har aldrig varit större. Vid sidan om denna relativt unga – drygt hundraåriga – bildteknik har digitaliseringen medfört att fotograferandet fullständigt exploderat. Inte minst genom mobiltelefonernas kameror. Visste ni att det finns närmare 2. 000 000 000 000 (tvåtusen miljarder) bilder lagrade från vår samtid?
För många av oss i Konstepidemins vänner blev mötet med Joanna Helander (fotograf och filmare) och Hasse Persson (fotograf och nestor inom fotografiets konsthistoria) en omtumlande Aha-upplevelse.
Joanna Helander växte upp i Polen. Som student var hon aktiv i demokratirörelsen, förföljd och fängslad. Efter de långa månaderna i fängelset lyckades hon ta sig ur Polen och kom till Sverige genom ett skenäktenskap. Ett ovanligt lyckat sådant, som varade i 15 år, berättade Joanna som här utbildade sig till fotograf. Idag är hon mera känd som dokumentärfilmare, internationellt uppmärksammad och prisbelönad – inte minst i sitt forna hemland Polen.
Joanna gav oss två smakprov på sin konst under vänträffen. Dels ett gripande bildspel med ett brev från hennes pappa som grund. Dels en film som hon gjort som en hyllning till Nobelpristagaren i litteratur Wislawa Szymborska, som visades vid författarens begravning.
Joanna Helander är verksam på Konstepidemin och hennes bildkonst och berättelser är en lycka att få ta del av.
Hasse Persson och hans närhet till bildkonst i alla dess former kräver en mycket längre presentation än vad som är möjligt här. En stor del av sitt yrkesliv bodde han i USA, känd som pressfotograf med nära kontakter med Andy Warhol och andra ikoner från tiden då det begav sig.
I fotografiets konsthistoria är han själv en ikon idag med stort internationellt kontaktnät. Det var Hasse Persson som via sin spännande bildsatta vandrig genom fotografiets historia kunde ge oss en inblick i den svindlande utveckling – inte minst den ekonomiska – som konstfotografiet genomgår i vår tid.
Det investeras mångmångmiljonbelopp i enskilda bilder. Bill Gates lär ha äganderätten till 600 miljoner bilder. Andra miljardärer och stenrika stiftelser i främst USA investerar ofattbara summor i fotografier. Varje museum av rang söker idag med ljus och lykta efter ”ikonbilder” – fotokonstnärligt särskilt intressanta bilder. I dag är det allt vanligare att fotografier kopieras och numreras i ett fåtal exemplar, som exempelvis grafiska blad. Något som bidrar till de ibland helt osannolikt höga priserna på det exklusiva konstfotografiet.
Vänträffen på Konstepidemin var väldigt lyckad och välbesökt även denna gång. Vi ses snart igen.