Reportage

Vårens konstresa med Konstepidemins vänner

Av Tomas Rubin

Hemma i Göteborg sprang tusenden i cirkel längs en blå linje, målad på backen. Majlördag och Göteborgsvarv. Då tog Vännerna bussen ut i en helt annan verklighet – vårfager, färgsprakande och alldeles, alldeles underbar. Överdrivet? Nänemensan. Kolla själv och ta en tur till Konsthallen Hishult mitt i snapphanebygden! Fullborda sedan med en runda i Mjellby konsthall, strax norr om Halmstad.

Det gjorde vi, ett 30-tal av Konstepidemins Vänner, under årets första gemensamma konstresa. Och vi häpnade.

Mitt i den halländska klorofyllen ligger det lilla samhället Hishult med kyrka, mack och en Gäsgivaregård med vidhängande konsthall. Eller Konsthall med vidhängande gästgivaregård, stämmer bättre idag.

Här möts besökarna av konst med stort K – bilder och skulpturer i njutbar blandning. Har man tur, träffar man dessutom upphovsmannen till detta ”omöjliga” projekt , Kjell-Åke Gustafsson (KÅ), som berättar om sitt nu drygt 20-åriga projekt. En succé mitt i skogen, som någon sa. Jag tror det var Olle Kåks.

KÅ och hans projekt är värd en särskild mässa, och om den skapelseberättelsen har det skrivits spaltmil. Att han offentligt kallades ”Idioten i Hishult” i begynnelsen skrattar vi gott åt idag. Det gör KÅ själv, då han berättar om sig och sitt, i inledningen till presentationen av vårens utställare i Konsthallen, Mari Rantanen. Starka färger, skarpa kontraster i strikta mallade mönster. Omtumlande. Mari Rantanen, född 1956 i Finland, är numera verksam i både i Sverige och Finland. Åren 96-05 hade hon en professur vid Mejan i Stockholm.

Hennes ovala bilder, i riklig mängd på Konsthallens väggar, fäste i minnet. Det gjorde också den stilla vandringen i parken. Där samsas bland andra storheter både Hake och Pål Svensson på samma gräsplätt. Dä´ ni.

Så for vi vidare – till Mjellby Konsthall, Halmstadgruppens Mekka om man så vill. Vilken konstskatt som förvaltas där! Nu också med tillskott av den spännande svensk/tyska konstnären Nell Walden. Prästdottern från Landskrona, född 1887, som blev kantor och sedermera tysk impressionist

Hennes konstnärskap och liv blossar av dramatik och puls från det tidiga 1900-talets Berlin. Förbjuden kärlek, politik, tragedi, passion – och konst. Både den egna och den storslagna samling hon räddade undan från nazisterna och lämnade efter sig. Till stora delar donerad till Landskrona och Moderna museet.

Nell Walden kom till Tyskland som hembiträde när hon var drygt 20 år. Nu blev det väl inte så mycket med den karriären, utan raskt blev hon en av nyckelfigurerna i Der Sturms redaktion och nätverk. I den vevan började hon själv måla, med intryck från allt det som Der Sturm visade världen – futurism, kubism, konstruktivism, expressionism…

Detta häftiga konstnärsliv skildras nu generöst i Mjellby Konsthall, samtidigt en riktig aptitretare för att lära mer om Nell Walden och hennes mint sagt skiftande liv. Hennes första man mördade Stalin, hennes andra man dödades av Hitler och själv lyckades Nell fly undan nazisterna med sin konstsamling i grevens tid. Tack och lov.

Om ni som följer oss i spåren och njuter till stängningsdags av Waldens och Halmstadsgruppens samlingar, ja då har också ni haft en alldeles lysande konstresa. Följ med oss och Konstepidemins Vänner i bussen nästa gång, vet´ja . Det blir en ny resa till nya mål redan i höst.

IMG_0870

L1020821

L1020828

L1020831

L1020816