Ellen Dynebrink är textilkonstnär och arbetar främst med lappteknik. I hennes konstnärliga arbete undersöker hon genomgående teman som berör glappet mellan det föreställande och abstrakta, samt frågeställningar kring hur vi läser och tolkar subjektivitet och objektskap, till exempel i förhållandet mellan ”blick” och ”bild”.
Hennes verk är ofta baserade på fotografier av textilier – draperingar, veck, rörelser – och slutresultatet blir ett slags montage av textila lappar som tillsammans gestaltar en upphängd textil. Ellens metod börjar i en digital bearbetning av bilder på textilier, där hon aktivt söker efter brus, förskjutningar och ”glitchar”, som sedans översätter till lappteknik. Genom lappteknikens förutsättningar och begränsningar, samt med de textila materialens kvalitéer, tillförs nya förskjutningar, abstraktioner och läsarter. Denna växelverkan mellan det digitala och det textila mediet utgör kärnan i hennes konstnärskap.
Ellen Dynebrink har en MFA i textilkonst från HDK vid Göteborgs Universitet (2017) och en BFA i textildesign från Textilhögskolan (2014). Hennes arbeten har ställts ut på gallerier och museer, nationellt såväl som internationellt: Charlottenborg Kunsthall (Köpenhamn), Liljevalchs Vårsalong, 3:e våningen / GIBCA Extended, Open Craft, Gustavsberg Konsthall, Nina Sagt Gallery (Düsseldorf), Konsthall C. Hon har deltagit i olika residens, allt från en vecka på Nordiska Akvarellmuseet 2020 , 6 månader på IASPIS, Stockholm 2021- 2022 och en månad under sommaren 2024 i Wassaic, utanför New York. Hennes verk har uppmärksammats flertalet gånger i tidningen Hemslöjd, Form Magazine och Göteborgs Posten och i våren 2024 tilldelades hon Göteborgs Stads Kulturstipendium.