Richard Widerberg arbetar med ljudkultur som inbegriper allt från historiska ljud till ljuddesign, ljudkonst och musik. Bibbi Forsman arbetar lika gärna med små objekt som med stora ytor. Hennes keramik finns i offentliga rum, på bord, badhus, fasader och fontäner.
Richard Widerberg om sitt arbete med ljudkultur:
Begreppet ljudkultur inbegriper allt från hur ett samhälles ljud historiskt har utvecklats till ljuddesign, ljudkonst och musik. Många av mina projekt innehåller någon form av ljudkultur där olika aspekter av lyssnande är viktigt. Exempelvis arbetar jag med ljud och berättelser från ett kulturarvsperspektiv i projektet Ljud och berättelser från Norra Vånga.
Jag genomför löpande så kallade ljudvandringar för att uppmärksamma hur en viss miljö låter. Det kan också handla om en ljudkomposition, ljuddesign eller soundscape för utomhus eller inomhusmiljö. Jag har också arbetat med ljuddesign för film. Att arbeta med ljudkultur inbegriper självklart också inspelning och bearbetning av ljud.
I ljudkultur ingår musik där jag som musiker arbetar mer experimentellt än traditionellt. Jag utvecklar så kallade nya musikaliska gränssnitt som innebär nya sätt att interagera med musikinstrument där instrumentet oftast är elektroniskt. Kan exempelvis vara för pekskärmar, smarta mobiltelefoner, spelkonsoler, textilier, rörelser.
Bibbi Forsman: Keramik – lekfullt och på allvar
Bibbi Forsman arbetar lika gärna med det lilla objektet som med den stora ytan. Hennes verk finns i offentliga rum, på bordet eller i badhuset, på fasaden och i fontänen. Lekfullt och på allvar.
Hon är konsthantverkare/konstnär med lera och mosaik som främsta material, utbildad vid nuvarande Högskolan för Design och Konsthantverk och verksam på Konstepidemin sedan starten 1986. Bibbi utför uppdrag för offentlig och privat miljö och är vid sidan av arbetet i ateljén programproducent och projektledare.