When a surprisingly well-preserved bog body is discovered in one of the deep tunnels currently being dug for a new train line, a strange liminal space suddenly opens between the past and future of a parallel Gothenburg, intertwining the city’s hidden histories with imagined futures. As the boundaries between these realities blur, the citizens of Gothenburg find themselves confronting unfamiliar versions of their city and, by extension, themselves.
The exhibition invites you to step into a speculative space where the lines between history, myth, and imagination dissolve. Through an immersive installation and digital reconstructions, it explores the power of alternative pasts and speculative futures in shaping our collective identity. What might have been if certain moments had unfolded differently? How do the hidden layers of the city—the forgotten stories and eerie presences—shape our present reality?
Visitors are encouraged to engage with these real, fictional and abstract histories and imagine potential futures for the city. In doing so, the exhibition becomes a platform for rethinking how Gothenburg’s narrative is constructed, not only by historical facts but by the myths and stories we choose to tell each other. This offers an opportunity to reflect on how our view of the past can shape our understanding of the present, and how speculative narratives might inspire other ways of seeing the city—and ourselves within it.
När ett förvånansvärt välbevarat mosslik upptäcks i en av de djupa tunnlar som just nu grävs för Västlänken, öppnas plötsligt ett märkligt gränsland mellan det förflutna och framtiden i ett parallellt Göteborg, där stadens dolda historier sammanflätas med föreställda framtider. När gränserna mellan dessa verkligheter suddas ut, ställs Göteborgs invånare inför obekanta versioner av sin stad och, i förlängningen, sig själva.
Utställningen bjuder in besökare att kliva in i ett spekulativt rum där gränserna mellan historia, myt och fantasi upplöses. Genom en omslutande rums installation och med hjälp av digitala rekonstruktioner utforskar den hur alternativa historier och spekulativa framtider kan forma en kollektiv identitet. Vad hade kunnat hända om vissa ögonblick utspelat sig annorlunda? Hur formar stadens dolda lager – dessa bortglömda berättelser och spöklika förekomster – vår nutid?
Besökare uppmuntras att engagera sig med dessa verkliga, fiktiva och abstrakta historier och föreställa sig potentiella framtider för staden. Genom detta blir utställningen en plattform för att omvärdera hur Göteborgs berättelse konstrueras, inte bara genom historiska fakta utan genom de myter och berättelser vi väljer att berätta för varandra. Detta ger oss en möjlighet att reflektera över hur vår syn på det förflutna kan forma vår förståelse av nuet och hur spekulativa berättelser kan inspirera oss att se staden – och oss själva – på nya sätt.
Rustan Söderling är en konstnär från Göteborg baserad i Amsterdam. Han är främst verksam inom filmkonst och animation. Han studerade vid Gerrit Rietveld Academie och De Ateliers (Amsterdam). Senaste utställningarna inkluderar: A Sickness in the Water, Gossamer Fog, London; Prepper Paradise, Bureau Europa, Maastricht; Future Proof, Refresh, Paimpol; Summer of Bees, Corridor Project Space, Amsterdam.
Gustav Wideberg lever och arbetar i Malmö. Hans praktik, som sträcker sig över måleri, skulptur och installation, är inbäddad i insamling, arkivering och bearbetning av olika material genom en intuitiv och synkronistisk metodik som ofta försöker överraska eller bli överraskad. Gustav Wideberg studerade vid Gerrit Rietveld Academie och har ställt ut på Skf Konstnärshuset, Stockholm, Tre kronor, Stockholm, Tredje Våningen, Göteborg, Alta Art Space, Malmö och Ellen de Bruijne in Amsterdam. Tillsammans med Mattias Eliasson driver han Ugo Experimental Platform.