Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Utställning

GOTHENBURG IS A STATE OF MIND
— Carl-Oskar Linné

GOTHENBURG IS A STATE OF MIND är ett ljudverk baserat på den offentliga kommunikationen kring Göteborgs närvaro på fastighetsmässan MIPIM. En mässa som årligen lockar investerare, folkvalda och människor i fastighetsbranschen från hela världen. I Bergrummet på Konstepidemin talar en röst om Göteborg.

Göteborgsregionen marknadsförs med sloganen ”Gothenburg. It’s really happening.” På mässan betonas det att: Det är nu det händer! RiverCity Gothenburg är hett. Det här är ovanligt bra tajming. Att omfamna vattnet. I staden det surrar om. Konkurrensen är knivskarp. Men mycket talar för Göteborg.

Det här är ett exempel på hur en svensk stad, med folkvalda i fronten, talar i en global kontext för att sätta sin stad på kartan och locka till sig kapital, jobb och att garantera tillväxten. Vad är det som sägs och vad är som säljs?

MIPIM i den franska staden Cannes lockar i mars varje år 26 000 investerare, folkvalda och människor i fastighetsbranschen från världen över. Flera av Göteborgs Stads förvaltningsbolag Göteborgs Stadshus ABs dotterbolag medverkar årligen med en delegation i förhoppningen att locka investeringar och verksamheter till regionen. Tillsammans marknadsför de Göteborgsregionen under begrepp som “Gothenburg. A state of mind.” Eller “Gothenburg. It’s really happening.” Det betonas att: Det är nu det händer! Det finns stora intäkter att säkra. Göteborg är unikt! Rekordvinster åtnjuts i fastighetsmarknaden. Utvecklingen är den största, den snabbaste! RiverCity Gothenburg är den hetaste tillväxtregionen just nu. Det här är ovanligt bra tajming. Att omfamna vattnet. I staden det surrar om. Konkurrensen är knivskarp. Men mycket talar för Göteborg.

Carl-Oskar Linné är en bildkonstnär som utforskar politiska frågor kopplade till platser. Han söker upp politiker och beslutsfattare, synar språket och repeterar ord. Många av hans verk tar form som skyltar, vissa andra som röster. Han har en bakgrund som fotograf och har ett djupt intresse för bostadsfrågor och hemmet. När han utvecklar ett nytt verk, försöker han reflektera det språk eller den jargong som kännetecknar den rådande sanningen på den platsen. Verken är därför inte nödvändigtvis aktivistiska i att de pekar ut ett rätt och ett fel. De vill istället, som marknadsideologin själv, beslagta och repetera språket tills det ursprungliga syftet helt tappats bort.

Carl-Oskar är född i Ängelholm och bor i Stockholm. Han har tidigare studerat på Konstfack och Konsthögskolan i Bergen, samt just nu vid Kungl. Konsthögskolan. Han ställer för närvarande ut på Tensta Konsthall, Gyldenpris Kunsthall (NO) och Hot Dock Project Space (SL). Tidigare utställningsplatser inkluderar ArkDes, Färgfabriken, Malmö Konsthall och Fotogalleriet (NO). I 2018-2019 assisterade han fotografen Trevor Paglen och i 2019-2020 var han tilldelad en vistelse på Institut Français residencyprogram i Paris.

Med stöd från/I samarbete med

Tillgänglighetsdatabasen: Bergrummet
Göteborgs Stad
ABF