Göteborgsförfattaren Elin Boardy har gett ut fem romaner och blivit belönad med Göteborgs Stads författarstipendium, Tidningen Vi:s litteraturpris och Anna Sjöstedts resestipendium. Hon skiljer ut sig från den gängse utgivningen av litteratur genom att rikta blicken bakåt i tiden och gestalta individer, skeenden och förhållanden som är aktuella även i vår tid.
GP:s litteraturkritiker Maria Ramnehill sammanfattar hennes författarskap mer koncist:”Elin Boardy har mutat in ett eget område i svensk litteratur med sina historiska romaner som skildrar medeltidens, efterkrigstidens eller sekelskiftets vardag på samma lätta och eleganta prosa. Tiden skiftar mellan varje roman, men där finns ofta någon queer ingrediens, som transtematiken i ”Tiden är inte än” (2017) eller det lesbiska temat i ”Mary Jones historia” (2014), men alltid med ett kvinnligt perspektiv på historien.”
Hon debuterade 2008 med romanen ”Allt som återstår”, en berättelse som utspelas på Orust kring förra sekelskiftet. Det är en familjehistoria som utspelas i ett kargt bohusländskt landskap i början av 1900-talet. Boken blev en framgång och nominerades till Borås Tidnings debutantpris.
I sin senaste roman, ”Nätterna på Winterfeldtsplatz”, förlägger hon handlingen till Berlin under Weimarrepubliken. Det är sent 20-tal och Berlin en plats och en tid som är livsbejakande men också farlig. Hit söker sig tjugoåriga Hedvig från Göteborg och i våningen på Winterfeldtplatz finner hon den fria tillvaro hon längtat efter, men också intolerans och våld mot avvikande.
Elin Boardy har studerat litteraturvetenskap och svenska vid Göteborgs universitet, gått på skrivarutbildning vid Skurups folkhögskola och vid Nordiska Folkhögskolan i Kungälv. Hon är utbildad bibliotekarie och arbetar nu som ungdomsbibliotekarie på Lerums bibliotek. Förutom sitt eget skrivande leder hon kurser för barn och ungdomar som vill lära sig skriva.
Ulla Mogren är konstnär med bas i Göteborg och Årjäng. Hon arbetar återkommande med berättelser och berättande i sina verk, där även metaperspektivet blir en viktig faktor. Metod och teknik väljs specifikt för varje idé. Beroende av verkets art använder hon sig av skilda uttryck såsom film/rörlig bild, foto, teckning, textbaserade eller deltagardrivna performance och konceptuell landart – där tiden, det idébaserade där processen tydliggörs, är centralt.
De berättade verken kan gestaltas som text, med uppläsningar och film och ofta med utgångspunkt i en twist mellan fiktion och verklighet. Reflektioner från vardagliga händelser som reportage, med naturen som inslag, kan hamna i focus för kortare rörliga bildverk. Ulla arbetar även med olika konstuppdrag i sitt företag didis art consulting och med video/film i egna produktionsbolaget aliasdidisvideos.
”I mitt konstnärliga arbete redigerar jag nu material till en film om migration. Ett annat större arbete som precis påbörjats är en artistbook med titeln: Om Konst som process – en antologi. På gång är också ett arbete med ett dokumentärt material inhämtat i Nepal 2020, i form av film, foto och intervjuer till ett verk med arbetstiteln: Far from Fifa. Jag utformar just i stunden även ett deltagarbaserat performanceverk som kommer att utföras under två dagar på 13Festivalen 2023.”
Ulla Mogren är utbildad vid HDK. Hon är också utbildad i journalistik på Poppius och i Bild och Konstvetenskap vid Göteborgs Universitet. Hon studerar nu en tvärvetenskaplig kurs i filmanalys vid Lunds Universitet och en kurs i skrivande metoder för konstnärlig praktik vid HDK-Valand.
Hennes senaste separatutställningen var på Botaniska trädgårdens galleri, Floras Rike, och hon är nu aktuell med ett pågående offentligt processbaserat landart verk i Bergsjön. I oktober i förra året utförde hon tillsammans med konstnären Elin Wikström en deltagarbaserad performance i affärscentrum Nordstan.