Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Utställning

GIBCA Extended: The Female Choir
— Emelie Carlén

På svenska

”The Female Choir” is based on how the landscape of sound around us has come to be dominated by the female voice. This is the voice which speaks to us from loudspeakers, telephones and speakers on the Underground. The caring and helpful voice. In ”The Female Choir” the movement of the lips has been synchonized in an attempt to change. It uses its emotional experience as a method, to see through, to use it as an instrument for a critic of power realtionships. As with the choir in classical Greek theatre it guides the public feelings as well as informing andstrengthening the message.”
– Emelie Carlén

Emelie Carlén lives and works in Copenhagen. Emelie works primarily with an investigation of how different forms of presentation affect experiences and identities. Her installations, comprising sculpture and media  have their central core in an examination of desire and its relation to objects and experiences as well as cultural behaviour and structures. Emelie Carlén took her Bachelors in Fine Arts in Umeå School of *Fine Art, University of Umeå, and he masters degree at the Royal Danish Academy in Copenhagen.

In English

The female choir är en ljud- och skulpturinstallation av Emelie Carlén. Ljudverket är skapat i samarbete med musikern Sanne Dasseville.

”The female choir utgår från hur de ljudlandskap som omger oss har kommit att domineras av den kvinnliga rösten. De är den röst som talar med oss från automater, telefoner, högtalare i metron, den omhändertaganden, hjälpande rösten. I The female choir synkroniseras läpparnas rörelse i strävan för förändring. Den använder sin känslomässiga erfarenhet som metod, att se genom, att använda som ett instrument för kritik mot maktrelationer. Liksom körens roll i den grekiska teatern guidar den publikens känslor, förmedlar och förstärker budskap.”
– Emelie Carlén

Emelie Carlén arbetar främst med ett utforskande av hur olika former av representation påverkar erfarenheter och identiteter. Hennes installationer, bestående av skulptur och media, har haft sin centrala kärna i ett undersökande av begär och dess relation till objekt och erfarenheter, kulturella beteenden och strukturer. Carlén tog sin kandidat i fri konst från Umeå konsthögskola och master i fri konst från Det Kongelige Danske Kunstakademi i Köpenhamn, där hon nu bor och är verksam.

Med stöd från/I samarbete med

Statens kulturråd
Göteborgs Stad
Tillgänglighetsdatabasen: Pannrummet