In my seeking on the net I found ”Stock Foto”, and there were images witheir common visual tropes, regardless of their content – flat, stupid, and posturing. Even if they have little in common visually, they are always recognizable by their own ”Stock Foto” manner whether it is a generic middle-aged man or a keyword such as ”success” or ”sunset”. The multiple imasge shows the man as the Western world describes him. In the work, ”Untitled” the weave is built aroud another reflecting screen – the mirror.
Time, and the time it takes are visible and a reality in the weaving process. Attention is on the threads and is interrupted beweentimes. In the work ”Attention Economy”, the car windscreen is a screen where onre sees reality from the oputside or to crash into the ditch. While waiting for the screen to continue I stare, hypnotized, at the rotating signal ”loading”. The green empty bags of bird seeda re a game with the hierarchy of materials in weaving and a recap of my source of knowledge, but also they call attention to the power we people exercise over nature and its inhabitants
During GIBCA`s first exhibition period at Gallery Konstepidemin the first two seperate exhibitions will be interwoven with each other.
”Med Google som startpunkt och skissmetod lockas jag av snabba beslut där jag själv inte har fullkomlig beslutanderätt. Det är en bildvärld jag delar med alla som har tillgång till internet. Men vems bilder är det jag reproducerar? Jag handväver ryor. Det tar tid, och kräver uppmärksamhet. Två trådar fästs som en knut runt två varptrådar på en lång rad från ena kanten till den andra. Därefter låses knutarna fast med två, tre rader av tuskaft, den enklaste vävbindningen. Pixlarna i utskriften som är fäst med nålar under varpen guidar valet av färger i garnet jag knyter in. Som vävande konstnär vill jag ge en bild av hur tiden och uppmärksamheten riktas mot olika begrepp och tillstånd i görandet av mina verk.
I mitt sökande hittade jag till stock foto på Internet, och där, bilder som med sina gemensamma visuella troper, oavsett bildligt innehåll, ger dem sina platta, fåniga och poserande uttryck. Även om de kan ha väldigt lite gemensamt visuellt, känns dom ändå alltid igen på sitt egna stockfotoaktiga sätt, vare sig det är en ”generisk medelålders man” eller ett sökord som ”framgång” eller ”solnedgång”. Den multipla bilden föreställer mannen så som västvärlden beskriver honom. I verket, Untitled, är väven uppbyggd kring en annan reflekterande skärm – spegeln.
Tid, och tiden det tar, är synligt och en verklighet i vävandet. Uppmärksamheten är fäst vid trådarna och avbryts däremellan. I verket, Attention Economy, är bilens ruta en skärm att avläsa verkligheten utifrån och de orangea pinnarna markerar gränsen mellan att fortsätta köra – eller krascha i diket. I väntan på att skärmen ska komma vidare stirrar jag hypnotiserat på den snurrande masken i ”loading…”. De gröna tomma fågelfröpåsarna är en lek med materiella hierarkier i vävning och en återblick på min kunskapsväg, men dom påkallar också uppmärksamhet till den makt vi människor utövar på naturen och dess invånare.”
– Emelie Röndahl
Under Gibca´s första period på Galleri Konstepidemin kommer Galleriets två första separatutställningar att flätas in i varandra.