Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Utställning

GIBCA Extended: Screens
— Emelie Röndahl

Med Google som startpunkt och skissmetod lockas jag av snabba beslut där jag själv inte har fullkomligt beslutanderätt. Det är en bildvärld jag delar med alla som har tillgång till internet. Men vems bilder är det jag reproducerar? Jag handväver ryor. Det tar tid, och kräver uppmärksamhet. Två trådar fästs som en knut runt två varptrådar på en lång rad från ena kanten till den andra. Därefter låses knutarna fast med två, tre rader av tuskaft, den enklaste vävbindningen. Pixlarna i utskriften som är fäst med nålar under varpen guidar valet av färger i garnet jag knyter in. Som vävande konstnär vill jag ge en bild av hur tiden och uppmärksamheten riktas mot olika begrepp och tillstånd i görandet av mina verk.

I mitt sökande hittade jag till stock foto på Internet och där bilder som med sina gemensamma visuella troper, oavsett bildligt innehåll,  ger dem sina platta, fåniga och poserande uttryck. Även om de kan ha väldigt lite gemensamt visuellt, känns dom ändå alltid igen på sitt egna stockfotoaktiga sätt, vare sig det är en ”generisk medelålders man” eller ett sökord som framgång eller solnedgång. Den multipla bilden föreställer mannen så som västvärlden beskriver honom. I verket ”Untitled” är väven uppbyggd kring en annan reflekterande skärm – spegeln.

Tid, och tiden det tar, är synligt och en verklighet i vävandet. Uppmärksamheten är fäst vid trådarna och avbryts däremellan. I verket, ”Attention Economy” är bilens ruta en skärm att avläsa verkligheten utifrån och de orangea pinnarna markerar gränsen mellan att fortsätta köra – eller krascha i diket. I väntan på att skärmen ska komma vidare stirrar jag hypnotiserat på den snurrande masken i ”loading…”. De gröna tomma fågelfröpåsarna är en lek med materiella hierarkier i vävning och en återblick på min kunskapsväg, men dom påkallar också uppmärksamhet till den makt vi människor utövar på naturen och dess invånare.

www.emelierondahl.se

Under Gibca´s första period på Galleri Konstepidemin kommer två separatutställningar att flätas in i varandra.