Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Konstepidemins vänner

Khaled Alesmael & Sverker Eklund

Ordet mot tyranniet och konst som hämtar energi från naturen

Khaled Alesmael är journalist och författare, född i Syrien. Han är prisbelönad för sitt arbete i radio och teve i Damaskus, Beirut, Amman, Kairo och Istanbul. Efter flykten till Sverige fick han permanent uppehållstillstånd 2015. Khaled har arbetat på Uppdrag granskning och gjort reportage för bl a Konflikt i P1 och tidningen Ottar.

I fjol debuterade han med romanen Selamlik som handlar om homosexuella mäns tillvaro och mötesplatser i Damaskus, staden han växte upp i och tvingades fly  ifrån.

Så här berättar Khaled själv om boken:

– Det är den första romanen som handlar om homosexuella män i Syrien. Jag tror att många har längtat efter en sådan här typ av bok. Jag vill göra alla offren i Syrien mänskliga. Om man är gay i Syrien, oavsett kön, så har man förlorat lika mycket som alla andra. Selamlik handlar om jämställdhet, sex, poesi, kärlek, politik, homosexualitet, feminism och historia.

– Bokens karaktär Furat är först och främst människa. Jag vill att han ska kännas som en riktig person, även om han är en fiktion. Jag gav honom min hemstad, min utbildning och journalistiken för att göra honom äkta. Jag blev kär i karaktären för jag tror på Furat som en idol som många i Syrien har väntat på. En idol för alla de som lever i tystnad och döljer något så vackert som kärlek, bara för att de tror att det är en synd.

Boken fick mycket uppmärksamhet när den kom ut, den beskrevs som en ocensurerad berättelse om skam, homofobi och våld. Till romanens styrkor hör, enligt recensenter, att den omärkligt glider mellan fantasi, mardröm och verklighet.

Sverker Eklunds konst handlar om naturens andliga sida. Han försöker i sitt måleri och i sina träskulpturer berätta om den explosiv kraften och det tidlöst undflyende i livet.

Sverker är välkänd för sina dockliknande träskulpturer som ger associationer till flickor, änglar och andra typer av figurer.  Att arbeta med dockorna är ett lustbetonat arbete, menar Sverker, det ger en slags vila från det mer krävande måleriet. Trädockorna är dock inte tillkomna av en slump, dockornas gestaltning och uttryck bär tydliga spår av folkkonsten men också av döttrarnas lek med prinsessdockor.

Hans måleri och kolteckningar kan beskrivas som både kraftfullt och expressivt. Motiven är ofta vanliga husdjur, hästar och kor, men det finns inget banalt över målningarna eller teckningarna. Sverker har djupa kunskaper om djurens fysionomi och livssituation, en kunskap som han tillägnat sig på sommarvistet på Hamburgön i Bohuslän. Att röra sig i denna miljö med gammaldags jordbruk, åkrar och ängar och olika betesdjur innebär att leva med tiden och naturens rytm tätt inpå kroppen. Nytt blir gammalt, används, förmultnar och föds igen. Allt förändras, men tiden står stilla.