Konstepidemins vänner tar bussen till Louisiana och ser två aktuella och mycket intressanta konstnärsskap, Marina Abramović omtalade installation The Cleaner och den holländske fotografen Rineke Djikstras stora bildsvit De enskilda och de många.
Få konstnärer i världen idag väcker så starka känslor och reaktioner som kropps- och performancekonstnären Marina Abramović. Louisiana har tillsammans med Moderna Museet i Stockholm – där utställningen visades våren 2017 – ställt samman den första stora retrospektiva presentationen av hennes arbeten i Europa. Med sin egen kropp och energi som primärt arbetsmaterial har Abramovic utvecklat en av samtidskonstens mest radikala och kompromisslösa metoder. Hon är pionjär inom kropps- och performancekonsten och speciellt känd för sina fysiskt och mentalt mycket krävande framträdanden. Hennes verk handlar om kropp, kön, energi, relationer, smärta, nerver och identitet. Marina Abramovićs performance spänner från våldsamma och riskabla handlingar till tysta energiutväxlingar och möten med publiken – besökarna har också i allt större utsträckning blivit huvudaktörer i hennes verk.
Fotografen och filmaren Rineke Djikstra intresserar sig för övergångarna i livet, de stadier vi passerar på väg mot vuxenvärlden och ska bli os själva, plus något annat. Hon fångar den osäkre tonåringen i badkläder vid stranden, den unge mannen som tryckts in i militärens uniformerade identitet, de dansande paren som tycks uppslukade av musiken, kvinnan som just har fött barn. Rineke Djikstra fångar ögonblicken som har betydelse för oss och vi känner igen dessa situationer, vi har själva genomlevt dem och vi kan utväxla blickar med vår egen historia: Vi möter oss själva! Utställningen på Louisiana är den första större presentationen av hennes bilder i Skandinavien.