Lena Rydéns passion är kinesiskt tuschmåleri, en teknik som hon tillägnade sig vid Zhejiang Academy of Fine Arts i Hangzhou. Lena växlar mellan tusch och traditionellt akvarellmåleri, men jobbar också i olja och andra material.
Hon beskriver sitt arbete som ett oavbrutet sökande. ”Jag försöker sträcka mig utanför mitt eget förutsägbara minne och seende. Spränga mina egna ramar och överraska mig själv.” Den mänskliga kroppen är i dubbel bemärkelse hennes arbetsredskap, eftersom människokroppen ofta får agera språkrör i hennes bilder. Tillsammans med pensel, kol, krita m.m bygger hon upp och bryter ned, om och om igen. På duk, papper, trä, plexi och plåt, allt material man kan göra avtryck på, allt för fånga det hon kallar BILDENS EGET LIV.
– Jag vill gärna se konsten som ”ett poem uttryckt med andra medel än ord.” Och att det måste finnas rum för ett oändligt antal tolkningar, förklarar Lena.
Bo Melin undersöker fenomen som han stöter på i sitt vardagsliv. Han arbetar oftast platsspecifikt och i överdimensionerad skala med berättande installationer eller aktioner. Ofta med både humor och djupt allvar beroende på hur betraktaren/deltagaren upplever verket. Verken är ofta tillverkade med enkla medel och billiga material funna i närheten, hanterade med stor omsorg.