Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Konstepidemins vänner

Claes Eriksson och Linda Wallgren

Claes Eriksson säger ofta att eftersom han fått göra allt han drömt om, sysslar han numera enbart med sådant han aldrig kunnat drömma om. Till exempel sätta upp en opera.

I maj i år hade opera-satiren Viva La Mamma, baserad på Donizettis opera, premiär på GöteborgsOperan  i regi och ny svensk text av Claes Eriksson. Uppsättningen mottogs med varma applåder och Dagens Nyheter skrev: ”Claes Eriksson länkar sin rika erfarenheter av komisk revykonst och modern fars till klassisk italiensk opera buffa när han nu debuterar som operaregissör.” Och lade till: ”Men denna ”Viva la mamma” är också en samhällssatir över konstens och kulturens svaga ställning i allmänhet och över staden Göteborg i synnerhet – här liknad vid en schweizerost fylld av allt fler och större hål.”

Claes Eriksson utmärkte sig tidigt som underhållare på roliga timmen i folkskolan och som lustig antitrubadur i gymnasiet. Via studentspex på Västgöta Nation startades gruppen ”Utan Lots”, som bland annat turnerade i folkparkerna. 1978 bildade han humortrion Galenskaparna tillsammans med sin bror Anders Eriksson och Kerstin Granlund. Galenskaparna släppte sin första LP ”Utanför slottet” 1981 och året därpå förenade de sig med sånggruppen After Shave.

Under åren som gått har Claes Eriksson skrivit och medverkat i 21 revyer, 7  TV-serier och 6 långfilmer. Han har skapat figurer som blivit klassiker i svensk underhållning, som ”den beige kunden” i TV-serien ”Macken” och programpresentatören Allan Preussen i radioserien ”En himla många program”. Flera av hans låtar har blivit hits, bland annat Macken, Pappa, jag vill ha en italienare och Man ska ha husvagn.

Claes Eriksson har belönats med en rad priser och utmärkelser, bl.a. Povel Ramels Karamelodi-stipendium, Guldmasken för bästa skådespelare, Karl-Gerhard-stipendiet, Piratenpriset, Tage Danielsson-priset och nu senast Stena A Olssons kulturstipendium 2019.

Linda Wallgren är scenograf och kostymdesigner med ateljé på Konstepidemin. Hon har formgivit ett 30-tal scenografier och ett tiotal utställningsprojekt. Linda har bl.a. arbetat med uppsättningar för Backa Teater, Angereds Teater, Unga Klara, Smålands Musik och Teater, Lumor/Folkteatern, Regionteater Väst, Borås Stadsteater, och Göteborgs Operan och frigrupper som PLAY Teaterkonst, Big Wind och New Opera CO.

Hon arbetar med begrepp som skala, balans, rytm och energi och inspireras av verkligheten omkring sig; staden, mänskliga möten, litteratur, bildkonst, foto och film. Hon är intresserad av det som är dolt, detaljer, fulhet, minimalism och det som händer här och nu.

Linda brukar beskriva sitt arbete som att hon ”handskas med rum” utifrån en konstnärlig gestaltning och idé. Hon har stor erfarenhet av så kallad devicing-metodik som bland annat  innefattar workshops och intervjuer med en tilltänkt publik för inspiration. Hon vill överraska publiken och utveckla nyskapande arbetsprocesser för scenkonsten.

 

 

 

Relaterat innehåll