Den mest utlånade boken på biblioteken 2020. Den tredje mest köpta boken under året. Lydia Sandgren fick ett sensationellt genombrott med sin tegelstensroman ”Samlade verk”, belönad med Augustpriset som årets bästa roman.
Sällan har väl en debutant fått en sån uppmärksamhet och för oss göteborgare blev den gula boken en ”måste-läsa”. Personerna, handlingen, platserna, krogarna – allt känns nära och autentiskt för alla oss som var unga och vitala på det pandemifria 80- och 90-talet.
I GP skrev recensenten Johan Werkmäster några vackra rader om boken: ”Lydia Sandgren bygger och befolkar ett eget litterärt universum fyllt av levande detaljer. Göteborg med svartklubbar, sunkhak och universitetsbibliotek, blir spelplats för ett triangeldrama där den försvunna Cecilia är det svarta hål kring vilka romangestalterna graviterar. Samlade verk är en kärleksförklaring till litteraturen”.
DN fyllde på med en stockholmsk blinkning till Göteborg:”Kärlek, arbete och skapande står i fokus och blir inget mindre än riktigt go´ läsning”.
Drygt ett år efter debuten kommer nu Lydia till oss för att berätta om sitt skrivande. Ryktet går att hon håller på med en uppföljare till Samlade verk…
—
Vilda Bomben är ett konstnärsdrivet filmbolag som producerat en rad uppmärksammade dokumentärer och filmer. Den senaste produktionen var ”Rekonstruktion Utøya” som nominerades till Nordiska Rådets filmpris 2019.
Fredrik har en gedigen bakgrund inom film och teater. Han utbildade sig Filmhögskolan i Göteborg och följde upp med teatervetenskap på universitetet och gick sedan en utbildning i teaterregi i Prag. Efter denna målinriktade utbildning insåg han att han inte ville bli teaterregissör, det stora intresset för film tog över. Efter en period som programansvarig på Folkets Bio grundade han 2004 filmbolaget Vilda Bomben.
Fredrik ser producentrollen som ett kvalificerat konstnärligt arbete, och han ser sig själv som medskapare i filmarbetet. Film är att ”se på världen med konstnärliga medel i form av rörliga bilder”, säger han. Till skillnad från många andra filmbolag slår han fast att målet för honom och bolaget inte är att bli rika; målet är att göra konstnärliga verk som berör människor. Det innebär bland annat att samarbetet med andra regissörer och manusförfattare är mycket tätt under hela produktionen och att alla rättigheter ägs av upphovsmakarna.
Vilda Bomben och Fredrik Lange har nått stora framgångar med sina hybrider av dokumentärer-spelfilmer. Bolaget har vunnit tre guldbaggar och flera filmer har fått internationell spridning utanför festivalvärlden. Filmer som ”Rekonstruktion Utøya”, ”Freak Out” och ”Spår” har nått en stor publik.
Intresset för konstnärliga dokumentärer tycks hela tiden öka, och Fredrik tror att förklaringen är filmens förmåga att utan ord eller teorier beröra människan på djupet.
– Bra konst är på ett sätt anti-akademisk, den kan inte införlivas i en språkstruktur, menar han. Det som berör oss har inget språk, det upplevs och går in i oss med andra medel än ord.