Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Utställning

Momentum

Roland Borén, Camilla Engman, Ragnar
Schmid, Kerstin Åsling Sundberg och Lars Åsling

Ny utställning!
Vernissage lördag 30 mars
Aschebergsgatan 19
Kl. 13–16
Varmt välkommen hälsar Susanne!

Fem erfarna, välutbildade konstnärer, mångfaldigt belönade med stipendier och utmärkelser, rikligt representerade med utsmyckningsbidrag och med ett hav av utställningar bakom sig – och alla med ateljé på Konstepidemin i Göteborg fick en idé. Och nu är utställningen ”Momentum med temat rörlig konst färdig att presenteras på Galleri Anna H. i Göteborg i samarbete med galleristen Susanne Wiel.

 

Roland Borén:

”Jag arbetar i både mindre och monumental skala. Jag kombinerar konstruktivistiska former med element av precisa ingenjörstekniska strukturer av trä, metall och andra material. Många kompositioner är byggda av moduler i form av snedställda kuber, där den minsta modulen bestämmer skalan på de största formerna och alla former delar samma vinkel.”

 

Camilla Engman:

”I mitt arbete använder jag det som hänt och det som inte händer. Drömmar, känslor och tankar jag haft, människor jag mött eller velat möta. Använder delarna, gör en glipa och låter dom glida isär. Låter en del ändra innebörden av en annan.”

 

Ragnar Schmid:

”De sista åren har gymmet och liknade sociala platser blivit motiv för mitt måleri. Så mycket har hänt. Plötsligt sitter alla människor på spårvagnen och fingrar på sina mobiler. Vem bestämde det! Frågor om ensamhet och gemenskap uppstår liksom den frihetskänsla som kan finnas i en absurd situation.

 

Kerstin Åsling Sundberg:

”Mitt barnbarn frågade mig – Hur funkar en sprattelgubbe? Det satte igång min nyfikenhet på att genom att dra i et snöre få en rörelse, en händelse i bilden. Så drog snöret igång mig och mina gubbar.”

 

Lars Åsling:

”Till den här utställningen bestämde jag mig för att arbeta med att kombinera akvarellens skönhet med mekaniska rörelser. Akvarellen som yta som ställs mot en rörelsehändelse. Människans strävan att nå nya höjder och att kunna flyga finns också med.”