Nils Ramhøj använder sig av många uttrycksformer i sitt konstnärliga arbete, teckning, måleri, fotografi, installation och performance. Dessutom har han varit delaktig i produktioner inom teater, dans, musik, litteratur och arkitektur.
Nils arbete är vanligtvis koncentrerat kring ett specifikt tema under en längre period. De bärande ämnena kretsar kring viktiga livsfrågor, särskilt kärleks- och familjerelationer. Han har framför allt intresserat sig för relationen mellan far och son, ett ämne som han bearbetat under en längre tid. I målningar, teckningar och texter har han uttryckt sina känslor och tankar om sin egen relation till pappan, ett uppmärksammat projekt som fick stark genklang och resulterade i boken Bilder av en far. I samma bok låter han också ett stort antal välkända söner/män berätta om sina förhållanden till fadersgestalten, en intressant sammanställning av mer eller mindre komplicerade relationer.
Nils Ramhøjs lust att dela med sig och berätta om det som ligger honom varmt om hjärtat är inte bara synligt i långa serier av bilder utan också i böcker som speglar hans engagemang i livsfrågor och samtiden: Avkomma, Käril, Reflexioner, Mexikanska bilder, ¡Viva!…
I hans senare verk är världen närvarande på ett mer övergripande plan, här handlar det om individens och naturens utsatthet i förhållande till dagens kommersiella och globaliserade samhällsklimat.
Nils Ramhøj är en resande konstnär, han har tillbringat långa perioder i Mexiko, Frankrike, Spanien, Italien, Peru, Bolivia, Brasilien och England. Det har resulterat i en mängd målningar, teckningar och böcker. Efter sin ett år långa resa i Bolivia och Peru samlade han sina intryck i boken Ur mina ögon.
Han är också en flitig utställare. Sen debuten 1980 har hans verk visats runt om i Sverige men också i flera länder där han vistats i perioder.
Lina Ikse är fotograf, utbildad vid Kingsway College i London. Efter 13 år i den brittiska huvudstaden flyttade hon hem till Göteborg och har nu sin ateljé på Konstepidemin. Lina arbetar som frilansfotograf med porträtt, reportage och scenkonst men hon är också engagerad i egna personliga projekt.
Tillsammans med bildkonstnären Emmeli Malmqvist genomförde hon för några år sedan ett uppmärksammat bildprojekt, ”Hemland Lettland – eller inte?” där temat var deras gemensamma bakgrund och ursprung i Lettland. Utställningen bestod av intervjuer och porträtt på exilletter, deras barn och barnbarn i Göteborg och deras relationer till dagens Lettland. Idén med projektet för Lina och hennes kollega var att söka efter sina egna lettiska rötter och även inspirera andra att göra detsamma. Linas porträtt av framför allt den äldre generationen letter som tvingades fly kriget är starka och gripande berättelser, men också vackra. Bilderna manar till eftertanke i tider av människor på flykt och påtvingad migration.
En annan sida av Lina är hennes personliga projekt där hon vänder kameran mot sig själv och utforskar sitt eget liv. I utställningen ”Flickan Mittemot”, som visades på Galleri Elf i höstas, dokumenterar hon sig själv utan skyddsnät:
”Med en gammal polaroidkamera har jag återskapat drömmar, minnen, rädslor och fantasier. Ett minne som ändras med tiden, en rädsla som lamslår kroppen och en fantasi som plötligt blir lika sann som verkligheten. Jag drömde att jag var en apa. Varför kom ingen hem till middagen? Flickan mittemot hade ett bandage runt hela huvudet. Hjärnskakad. Hon log hela tiden mot mig. Eller var det kanske jag”.