Välkommen till ett seminarium där vi försöker få grepp om värdet av konsten när konstnärers ekonomiska förutsättningar i förhållande till rådande rättsliga system ständigt motarbetar målet. ”Känslan att vara kriminell när man försöker överleva och det ofrivilliga mötet med byråkratin. Jag driver inte enskild firma för att jag tycker att det är roligt utan för att det är det enda sättet, att jag dessutom förväntas ha som mål att vara vinstdrivande gör det hela ännu mer olustigt. Fri konstnär, my fucking ass!”
Kvällen inleds med kritiker Lars-Erik Hjertström Lappalainen som talar om produktion och pengar, och om hur deras relation regleras av en skenvärld till organisation. Därefter blir det ett samtal med Lars-Erik Hjertström Lappalainen, Linda Tedsdotter, initiativtagare och curator för utställningen Revision, Steven Cuzner, konstnär och aktivist och Ann Ighe, ekonomihistoriker och redaktör för tidskriften Ord&Bild. Moderator är Maja Hammarén, konstnär och organisatör.
På bilden: Klas Erikssons bidrag till utställningen Revision. Titel: Lullabuy Bye (God natt – min skatt)
Fri éntre. Samtalet är på svenska.
Om utställningen Revision: Revision undersöker de gränser som ekonomiska regler skapar. Istället för att konsten skall anpassas och reduceras till näring önskar vi att den politiska diskursen ändrar riktning och återtar konstens grundmening, att vara filosofisk, söka svar på mänskliga villkor, och belysa nödvändigheten att öppna och vidga konstbegreppen istället för tvärtom.
Utställningen visas fram till 9 april på 3:e Våningen, Sockerbruket 9
– läs mer på utställningens facebooksida
Om tidskriften Ord&Bild: Som en kulturtidskrift med många år på nacken har Ord&Bild ett otal gånger återkommit till konstens och litteraturens värde – och ändå inte löst frågan. Vi har också bidragit till diskussionen om arbete och pengar i allmänhet. Inte minst i nummer 2 2016, då vi under rubriken ”Kreditupplysningstid” lät forskare och konstnärer fundera över vilken sorts ny magi som ligger i pengar efter att kapitalismens alltmer antagit formen av ”finansialisering”. I vårt kommande nummer undersöker vi byråkratin – som ju är både något som revideras och ett verktyg för revision.
www.tidskriftenordobild.se
Maja Hammarén arbetar som konstnär, lärare och organisatör. Driver tillsammans med Ioana Cojocariu, Cecilia Germain och Johanna Willenfelt offentliga konstprojektet Botandets iver med start i tre historiska fattig- och psykvårdsanstalter i Göteborg och hur de kategoriserade och satte människor i arbete. Gör under 2017 förarbetet till boken Mismanagement. I Palettens styrelse och redaktion, universitetsadjunkt på Akademin Valand.
Lars-Erik Hjertström Lappalainen är konstkritiker. Hans kritik har publicerats i svenska och utländska tidskrifter samt i kataloger; online kan han läsas i bland annat i kunstkritikk.se och lacritique.org. Verksam även som föreläsare och redaktör, då för online-tidskrifterna tsnoK och Lacuna.
Ann Ighe är universitetslektor i ekonomisk historia, skribent och redaktör på Ord&Bild. Återkommer ständigt till frågor om egendom, arbete och det gemensamma. Publicerade senast essän ”Arvet efter 2015” i Ord&Bild nr 3-4 2016, om historia, identitet och kulturarv i dagens Europa
Steven Cuzner har tidigare jobbat med konst mest genom radiomediet och text, men numera mest med politisk organisering, i förbundet Allt åt Alla och nätverket TSS (Transnational Social Strike platform), samt flera mycket mer lokala organiseringsinitiativ i förortsområdet där han bor (längst söderut på tunnelbanelinjen 19 i Stockholm).
Linda Tedsdotter är konstnär, organisatör, arrangör och lärare. Hon har varit med och startat upp och driver BRA10 och sitter med och utvecklar residensprogrammet på Konstepidemin där hon också har sin ateljé. Just nu är hon aktuell med utställningen Revision som hon också är initiativtagare till.