Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Konstepidemins vänner

Sara Granér och Peter Eccher

Sara Granér är en välkänd serieskapare som arbetar med samhällssatir i form av groteskt tecknade djurgestalter. Hennes kraftfulla bildspråk har en drastisk humor som träffar betraktaren mitt i solar plexus, men hon har också ögon och öron öppna för språkets möjligheter.

Hennes tecknade seriefigurer  beskrivs som ”brutalnaivistiska” djurgestalter som är utrustade med en satirisk språkdräkt. Hon är en egensinnig artist, menar Svenska Serieakademin, ”hennes språkliga eskapader är ofta lika svarta, absurda, bisarra och stilsäkert tramsiga som hennes djur/människogestalter”.

– Vi skrattar hejdlöst åt hennes figurer, men får oss också en tankeställare om samtidens fördomar och svarta hål, löd motiveringen när hon fick EWK-priset 2010.

Sara Granér har blivit en ikon för dem som uppskattar genuin samhällssatir. Hon debuterade 2008 med albumet ”Det är bara lite AIDS” och sedan dess har vi kunnat följa hennes figurer i tidningar som Galago, Aftonbladet, ETC och Dagens Nyheter. Hon har medverkat i utställningar i Rom och Tokyo och haft separatutställningar på bland annat Kulturhuset i Stockholm och Dunkers Kulturhus i Helsingborg.

Om hennes berättarstil har det sagts att ”hon lyckas upphöja det naiva till typ det smartaste som finns genom att avlyssna klyschor och stereotyper, skruva dem hårt, och låta dem kollapsa till humor”. Hon tecknar den politiska högerns psyke, påstår somliga.

Efter debuten har hon gett ut böckerna Med vänlig hälsning, All I want for Christmas is planekonomi, Jag vill inte dö, jag vill bara inte leverera och de senaste Allas lika mellangärde samt Den sjunde vännen som kom ut i år.

2017 debuterade hon som poet med dikt- och bildverket Blixt från oklar himmel som bland annat handlar om hamburgerkedjan Max, det ångestdämpande läkemedlet Atarax, samvetskval och ett apelsinskal.

Peter Eccher arbetar i sin konst med subjektiva utredningar. Hans verk fokuserar på samtidshistoria i allmänhet och på det som inte passar in i synnerhet. Han rör sig i gränslandet mellan psykologi, myt, historia och ritualer där verken består av teckningar, tryck, objekt, film och i installationer.

Så här förklarar Peter Eccher själv sitt konstnärskap:

– För mig handlar arbetet med oförklarliga fenomen om synliggörande av strukturer. Här korsas subjektets upplevelser med myndigheters och samhällsstrukturers oförmåga när problem tycks bryta mot våra normer. Här möts, magi och byråkrati, eller om man så vill: myt och ”verklighet”.

– Arbetet med det oförklarliga kontra det normativa kan liknas vid att jag skriver mina egna spökhistorier, låt vara för att det kanske inte är det oförklarliga som skrämmer mest.

Han har haft ett 30-tal separatutställningar och den senaste, kallad Melas (svart), väckte stort intresse när den presenterades på Varbergs Konsthall. Utställningen utökades med nya inslag när den vandrade vidare till Vänersborg, bland annat med ett animerat videoverk där Eccher skrivit musik om ett tiotal växter och de egenskaper de tillskrivs i folklore och folkmedicin.

Flera verk i utställningen handlar om tron på olika fysiska materials mentala och andliga egenskaper. Folktro samt kultur och medicinhistoria visar hur människan försökt stävja eller skapa svar på starka sinnesrörelser. Peter Eccher ställer frågan: hur bevarar man sin värdegrund och integritet under svåra omständigheter, och kanske framförallt – hur göra konst i och av affekt utan att verket tappar viktig ambivalens?