Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Utställning

Simen Stenberg
— Simen Stenberg

Med assemblage, skulptur och fotografi undersöker Simen Stenberg kopplingar mellan kropp, industri och vardagliga föremål i ett försök att förstå materiella och teknologiska omgivningar. Hans arbete ställer frågor om hur vi ska relatera till objekt när de inte förhåller sig till de system som vi har placerat dem i. Viktiga begrepp i Simens arbete är förändringsprocesser och gränsförhållanden där ord som transaktion, transport och transformation är centralt. I tidigare arbeten har Simen arbetat med flygplatsskannrar, en museummonter, en produktionslinje och passager som avlopp, ventiler och rör.

I Pannrummet visar Simen Stenberg assemblage av olika föremål. Det är objekt som skapar olika miljöer exempelvis skyddande, torra, förseglade eller miljöer utsatta för tryck. Bestående av  olika former av obetydlig karaktär som exempelvis: Saker vi inte märker, objekt som finns för andra objekt och delar av underliggande system som får allt att fungera. Konkret kan dessa former utgöras av förpackningar, behållare, reservdelar och andra saker att spara. Fotografi av mekaniska tätningar blir till tecken som otydliga symboler eller logotyper utan verbal manifestation, som fyller det negativa utrymmet mellan objekt. Tecknen upprätthåller även utrymmenas gränser.

”För några år sen publicerade flera tidningar en berättelse om en astronaut som var nära att drunkna i sin egen hjälm. Oväntat, i den mån man kan bli förvånad över något som helst i yttre rymden, sög sig dropparna in i hjälmen där dom la sig på visiret. Hängande där framför ansiktet hittade vattendropparna, efter ett tag, vägen till astronautens näsöppningar. Dropparnas beteende berodde på ett tätt filter som i kombination med frånvaro av tyngdkraft fick dropparna att stanna kvar i astronautens näsa. Astronauten blev fast i ett läge mellan vattnets kvävande form, och vakuumets oändliga icke form, utanför.”  Simen Stenberg

Simen Stenberg (f. Fetsund 1992) bor och arbetar i Oslo. Han har en magisterexamen från Malmö konsthögskola och en kandidatexamen från Konsthögskolan i Oslo och konsthögskolan i Trondheim. Hans senaste utställningar var Oxygen Scavenger på Delfi i Malmö och grupputställningen FLUX på Skissernas Museum i Lund.