Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Öppen verkstad

”Thunderstorm-Making” – skapa symboler inspirerat av åskstormar • Kulturnatta 2023
Azadeh Zaghi

Som en del av Epidemifredag och Kulturnatta får du chansen att delta på en interaktiv workshop ledd av konstnären Azadeh Esmaili Zaghi. Med kartong och färg skapar och utforskar vi kring temat ”samhällelig utfrysning”, så som att inte vara inkluderad på grund av exempelvis tro, etnicitet eller ekonomisk bakgrund.

Untitled (Thunderstorm)

Workshopen är en del av det pågående projektet Untitled (Thunderstorm), av konstnären Jason E. Bowman. Det började 2003 som ett svar på egenupplevda samhälleliga uteslutningar baserade på bland annat tro, etnicitet, ras, ekonomisk bakgrund, som pågått ända sedan hans barndom. Bowman arbetar med åskstormar som symbolik där de svarta molnen står för de negativa upplevelserna och blå regndroppar representerar tårarna, men så finns även silverblixtarna där som symbol för hopp och energi.

Del av en utställning

Det här evenemanget uppmuntrar deltagande i alla åldersgrupper men lägger särskild vikt vid att involvera barn på grund av dess symboliska representation riktad specifikt mot dem. Kreationerna som skapas under workshopen kommer att sättas samman till strukturer liknande protest-banderoller, som slutligen kommer att ingå i en utställning på Galleri Cora Hillebrand. Utställningen pågår från 18 november till 9 december, tillsammans med andra verk av Jason E. Bowman under rubriken Utan titel (Åskväder).

Fotosession

Den 9 december kan barn delta i grupp fotosessioner med banderollerna de har skapat (med förbehåll för föräldrarnas tillåtelse), och gå med på en halvtimmes promenad medan de håller upp sina banderoller (rutt TBA). Barnen kommer att få sina kopior av fotografierna efter utställningens stängning. Detta kan ske via e- post eller via Galleri Cora Hillebrand.

Relaterat innehåll