Tomas von Brömssen har arbetat som skådespelare i snart 50 år och senast såg vi honom (våren 2020) som den ensamme och kärlekslängtande kontrabasisten i Patrick Süskins pjäs Kontrabasen på Stadsteatern.
Kontrabasen var en uppsättning med både humor och djupt allvar, en kombination som Tomas utvecklat till stor konst under sina år i filmvärlden och på teaterscenen.
Enligt Wikipedia har Tomas medverkat i inte mindre än 48 filmer och teve-produktioner. Hans genombrott kom 1976 med Albert & Herbert där han blev ”Hebbe” med svenska folket – på gott och ont! ”Det var skönt när folk på stan slutade kalla mig Hebbe”, har han senare berättat.
I Göteborg minns vi honom särskilt från Folkteatern på 1980-talet och i roller som Tok-Alfred och Peer Gynt, två karaktärer som han fyllde med liv och autenticitet genom sin förmåga att spela på alla känslosträngar samtidigt, en fenomenal uppvisning i skådespeleri.
De senaste åren har han varit engagerad på Stadsteatern och medverkat i uppsättningar av Påklädaren, Pygmalion, Karl Gerhard och Gisslan, samtliga regisserade av Eva Bergman.
I filmerna får han ofta spela lite mer nedtonade karaktärer än på teatern. Vi har sett honom som omtänksam morbror i Mitt liv som hund, och som alkoholiserad och försmådd handelsresande i damunderkläder i Lust och fägring stor, en roll som gav honom en Guldbagge. Han blev för övrigt också nominerad till en bagge som bästa skådespelare för sin roll i Ormens väg på hälleberget.
Det flitiga filmandet fortsätter men väl hemma i Grimmered kopplar han av med musik och är bland annat medlem i orkestern Majornas Tredje Rotel. Där hanterar han klarinetten, även på det området med bravur!
—
Dorna Aslanzadeh har en gedigen bakgrund av skilda konstnärliga verksamheter. Hon har en Bachelor of Art inom teater och drama, studier i filmberättande och television samt kulturella studier i London. Hon sökte sig så småningom tillbaka till Göteborg och avslutade sin utbildning 2014 med en Master of Fine Art vid Valand.
Hon beskriver sitt arbete de senaste åren ”som ett undersökande av de osynliga landskap vi bevandrar – att låta det komma till tals som befinner sig bortom begreppsvärlden, som leker med ens uppmärksamhet, pockar på en och kräver att få finnas till. Detta har främst inneburit ett studium i språkets anatomi.”
En viktig del av hennes konstnärsskap är frågor om konsten som en vänskaps- och kärlekshandling. Det tar sig bland uttryck i att hon sitter med i Galleri Box’ styrelse och i gallerigruppen på Konstepidemin. Hon leder också studiegruppen ”Drömvärldar” i praktiken” på Skogen.