Upplev resultatet av tre års tufft arbete på en konstutbildning som ägt rum till hälften på plats, till hälften på distans. I examensutställningen Clear Eyes, Full Heart bjuder avgångsklassen på kandidatutbildningen i Fri Konst HDK-Valand in publiken till att åter få uppleva fysiska rum. Bland färgkapell, affektiva material, nostalgi, gränser, queera rum, draperade textilier, fans, syntethårsfittor och kulning hittas liknande förhållningssätt: att genom intuition och med mod i hjärtat våga gå vilse.
Examensutställningen Clear Eyes, Full Heart har lånat sin titel från filmen Friday Night Lights (2006). Ett gäng unga fotbollsspelare använder orden Clear Eyes, Full Heartlikt ett mantra till att samla mod och våga ge sig ut på spelplanen med vetskapen om att det finns en risk. Konstnärligt arbete sägs det, bör alltid riskera något för att vara intressant för en mottagare.
”Konstnärligt arbete kan vara väldigt ensamt. Under den här tiden tänker vi på risken med ensamhet och är glada att ingå i ett sammanhang tillsammans med varandra. Under de här tre åren har vi sett varandra utvecklas, gått vilse tillsammans och kämpat för att förstå vad konst kan vara. I denna, vår sista grupputställning som studenter på kandidatutbildningen Fri Konstpå HDK-Valand, vill vi lyfta fram vår vilja att arbeta nära det fysiska, leken, ramsan!”
Vi förflyttar oss i tid och rum från konsthögskolan, den vita kuben och pandemin till omklädningsrummet med de unga fotbollsspelarna i Friday Night Lights. Det luktar svett, rädsla, hierarki, sammanhållning och romantik. Det är allvar och det är lek, vad är det som står på spel?
Clear Eyes, Full Heart, Can’t Lose!
Clear Eyes, Full Heart, Can’t Lose!
Sally Söderberg imiterar fankultur och fans skapande i I LOVE MY WARRIOR .
Elin Hjertén undersöker femininitet och textil i Klär på mig henne.
Kimzonite (Kim Engdahl) låter fittan ta plats i film, ljud och textila material i Kollektion för Fitt-Förstoring.
Janna Stenbergh om ursprung, brist och sanning i A True Story; The Imaginary and The Offspring
Carl Henry Hugosson får och genererar nya bilder i ett försök att närma sig havet via Ringhals kärnkraftverk i Ringhals Revisited.
Benjamin Wagner utforskar bolånets roll genom textilier i Mortgage.
Anna Zingmark arbetar skulpturalt med sakrala upplevelser i Chromo Sacrarium.
Annie Mo Kjellbergs Affective Sensations Arising From Matter fokuserar på materialen som medium.
Sanktmarie (Marie Bergqvist) är genom skulptur, ljud, ljus i dialog med olika myter i Diluvium.
Tid: 16:30–20:00 (samma tid alla dagar)
Plats: Galleri Konstepidemins Facebook
April 27
Samtalspart: Oscar Ramos Oliveres
Studenter: Marie Bergqvist, Carl Hugosson, Janna Ljunggren Stenberg
April 28
Samtalspart: Stefan Karlsson, konstnär
Studenter: Sally Söderberg, Benjamin Wagner, Anna Zingmark
April 29
Samtalspart: Amila Puzic
Studenter: Elin Hjerthén, Kim Engdahl, Annie Mo Kjellberg