Eva Zethraeus
KERAMIKER
”Bakom det som till synes verkar vara ett kaotiskt universum visar sig allt vara format av en hemlig kod eller lag. Vad är harmoni och varför är vissa former mer tilltalande än andra?”
I ateljén kan ni ta del av både min konstnärliga process men också den keramiska processen. Just nu arbetar jag med en serie skulpturer inför en utställning i höst på Göteborgs Konstförening. Fokus ligger på det Gyllene Snittet och på Fibonacci seriens återkommande i naturen.
Eva Zethraeus är yrkesverksam keramiker med ateljé på Konstepidemin sedan 2014. 1998 tog hon MFA vid Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK). Eva ställer ut både nationellt och internationellt, senast på Design Miami i Basel, Schweiz och på Hostler Burrows Gallery in New York, USA. Eva finns representerad på bl.a. på Nationalmuseum i Stockholm, Röhsska Museet i Göteborg.
www.evazethraeus.se
Jag berättar om mina senaste keramiska små skulpturer. Tankar bakom och kring mitt arbete, och hur jag gått tillväga. Jag berättar om och visar mina glasyrer, mitt ständigt pågående projekt som keramiker.
www.oestberg.blogspot.com
Jag arbetar både med fria keramiska objekt och bruksgods. Hus att hänga på väggen är det jag arbetar med för närvarande. Husen är inga porträtt av befintliga byggnader utan mina associationer till hus. Materialet är svart stengodslera som jag målar med engobe i olika färg. De fungerar som bild var för sig men kan också tillsammans bilda större enheter.
I mitt bruksgods använder jag mig av porslinslera och för mig är det viktigt att kombinera god funktion med ett estetiskt värde. Mitt porslin är vitt med svart dekor. Det är roligt att måla djur på koppar och fat.
Kerstin Sarvimäki är medlem i Sintra Hantverkskooperativ
TELLURISKA PERSPEKTIV och SATURNUS RINGAR
När startar någonting? Varför påbörjas ett konstnärligt samarbete?
Hur provar vi oss fram och när är det färdigt för publiken? Vad är skillnaden mot att arbeta ensam med ett projekt? Det visuella är starkt på sitt sätt och det ljudande på sitt – hur kan uttrycken förstärka varandra utan att det ena tar över?
ANNA SVENSDOTTER, flöjt, har funnits på den svenska scenen för samtida musik och improvisation sedan 90-talet – ständigt nyfiken på nya ljud och ny musik, och alltid med en stark musikalitet och personlighet.
Hon jobbar nära tillsammans med flera tonsättare och spelar med flera olika ensembler, t.ex. kammarmusik i flöjtkvartetten 40f och fri improvisation i trio Ek/Janson/Svensdotter. I experimentella kvartetten Parkour arbetar man med språket som en förlängning av instrumenten.
Våren 2013 släpptes kritikerrosade cd:n Alpha Waves, där Anna Svensdotter spelat in nio stycken för flöjt och elektronik av åtta högaktuella svenska tonsättare, bl.a. Benjamin Staern, Paul Bothén, Malin Bång, Tony Blomdahl, och Mirjam Tally.
BERIT JONSVIK, bildkonstnär, utbildad på HDK, Kungl. Konsthögskolan och har sedan debuten1978 på Göteborgs Konsthall med utställningen Rädda Varven ställt ut på museer, konsthallar och gallerier både i Sverige, Norden, Japan, Egypten och USA. Hon arbetar företrädesvis med grafik, skulptur och rumsliga installationer. Hon har haft uppdrag som konstnär med offentlig konst runt om i regionen och är representerad på ett flertal museer, kommuner och landsting samt i Riksdagshuset i Stockholm. Berit Jonsvik skriver även artiklar för Kulturtidningen Zenit och konstrecensioner för den Stockholmsbaserade nättidningen Omkonst.
In dreams, absurdity signifies a mocking and malicious intention of the dreamer. Similarly, the crass absurdity of many of the pseudo problems which are the subjects of obsessive thoughts indicates a malicious and mocking attitude on the part of the artist toward their superego, often, during exhibition, represented by the art critic. Thus the artist’s absurdities are a continuation of the child’s ridicule of the father
Jag har förutom mitt eget bildskapande undervisat på konstskolor, på gymnasiet och på högstadiet i bild och foto. Varit med och byggt upp först Barnakademin och sedan Barn och Ungas verksamhet på Konstepidemin. Jag jobbar med workshops i bild och form för barn i olika åldrar och vuxna. Jag har även fortbildning och workshops för pedagoger och andra intresserade.
I min ateljé arbetar jag huvudsakligen med måleri i olika tekniker som till exempel tempera, olja och akvarell. Jag jobbar med många olika uttryck, varje teknik har sitt språk. Arbetar även med collage och objekt i olika material. Just nu jobbar jag med en serie oljemålningar i en färgskala som är ny för mig. I min ateljé får man se prov på mina olika sätt att skapa bilder.
www.kerstinbratt.se
I mitt måleri pågår en oavbruten process av sökande och experimenterande. Att med lustfylld pensel, kol eller krita i handen lämna avtryck på papper, duk eller plåt. Spränga mina egna ramar, överraska mig själv! Det blir många misslyckanden, och det är både smärtsamt och glädjefyllt. Men framförallt fruktbart!
Kinesiskt tuschmåleri, en teknik som jag studerande 1993 i Hangzhou på Zhejiang Academy of Fine Arts , idag China Academy of Art, har blivit den dominerande tekniken i min ateljé idag. En teknik som gett mig ett helt nytt skapande rum och framförallt en utmaning som räcker livet ut.
www.lenaryden.com
I min ateljé arbetar jag just nu med en serie tredimensionella verk som fått arbetsnamnet ”Mot framtiden”. Arbetsnamnet antyder inte någon förmåga hos mig att sia om framtiden, utan pekar snarare på att verken under arbetets gång får hitta sin egen form. Denna form har jag ingen förutfattad mening om.
Jag kommer även att visa skisser på offentliga verk, varav vissa har utförts i verkligheten och andra har ännu så länge stannat på idéplanet eller arbetats om. Några videosekvenser kommer också att projiceras i ateljén.
Hiromu Kakoi från Ehime i Japan är Artist in Residence på Konstepidemin sommaren 2016.
”I want to feel and think about daily living
a wave of mood, emotion, and will
and try to find own necessary and pleasure.”
Tomas Ferm är verksam med konst i stadsrummet och måleri, visar aktuella arbeten i sin ateljé.
Som konstnär arbetar jag i ett brett spektrum av medier med grafik, video, foto, ljud, text, Artist´s books mm. I min konst undersöker och intresserar jag mig för frågor om tid och minne, psykologi, historia och vetenskap.
Under en ateljévistelse i Berlin våren 2015 påbörjade jag ett samarbete med den tyska konstnären Hildegard Skowasch. Projektet som fick namnet Drömfabrik / Traumfabrik handlar om det irrationella, det undermedvetna. Med psykoanalysen, filosofi, myter och vetenskap som inspirerande källor utgår vi från våra egna nedskrivna drömmar och förhåller oss fritt till språk, tolkning, översättning och visualisering. Under en vecka i april 2016 visades work in progress från projektet i Konstepidemins experimentgalleri Bageriet.
Folke Olsson, textilvävare
Pecka Söderberg, skulptör