Som författare är Elodie förälskad i bortglömda berättelser och engagerad i det hon kallar abandonografi. I sina senaste verk kombinerar hon spökhistorier, muntliga traditioner och historiska fakta för att skildra klimatförändringar i ett litet samhälle på Shetlandsöarna.
Som operalibrettist värdesätter hon form och struktur, liksom den skönhet som finns i tvärdisciplinära samarbeten. Som människa sätter hon motsägelsers samexistens i centrum för sin konstnärliga praktik.
Elodie Glerum (f. 1989) är en schweizisk-nederländsk författare och översättare. Hon är författare till kortromanen La belle époque (Paulette éditrice, 2016), novellsamlingen Erasmus (d’autre part, 2018), samt romanerna La constellation des naufrages (L’Âge d’Homme, 2018) och L’allumette de Pandore (La Veilleuse, 2024). Hennes diktsamling 60°0’N (2020) publicerades i den litterära tidskriften L’Épître. Tillsammans med Guy Chevalley skrev hon Le carnotzet mystère (Favre, 2022), en skämtsam kriminalhistoria beställd av Vaudoise Assurances konstnärliga kommitté.
Mellan 2012 och 2022 var hon aktiv i det schweiziska litterära kollektivet AJAR, där hon var en av grundarna. Hon deltog även i skapandet av kollektivets roman Vivre près des tilleuls (Flammarion, 2016).
Som librettist samarbetar hon regelbundet med kompositören Manuel Sánchez García (f. 1989). I februari 2020 var de i residens på Jan Michalski Foundation for Writing and Literature för att arbeta på en kammaropera. En arbetsversion av verket framfördes i maj 2023 på O. Festival i Rotterdam, med countertenoren Edu Rojas och mezzosopranen Irene Sorozábal Moreno.
Hon har haft författarresidens bland annat vid Sumburgh Head Lighthouse, på International Writers’ and Translators’ House i Ventspils och i konstnärsateljén The Booth i Scalloway.
Elodie är mottagare av ett litteraturstipendium från Pro Helvetia (2018) samt ett kulturstipendium från Leenaards Foundation (2022).