Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Samtal

BRA 10 Föreläsning: Gabriel Lester

På svenska

Lecture by Gabriel Lester (in English)
Tuesday January 23rd 18.00
House 10, Konstepidemin

We are sorry to inform you that the lecture by Gabriel Lester is cancelled due to illness, he will appear at an later date, but we got some amazing stand ins: JONATAN HABIB ENGQVIST and LARS-ERIK HJERTSTRÖM LAPPALAINEN who are coming to BRA 10 with their brand new book BIGDIG and will be using this as a starting point for a lecture that will not disappoint. 

Gabriel Lester’s artwork, films, performances and installations originate from a desire to tell stories and construct environments that support these stories or propose their own narrative interpretation. In early years this led to writing prose and composing electronic music. Later, after studying cinema and eventually fine arts, Lester’s artworks became what could be typified as cinematographic, without necessarily employing film or video. Like cinema, his practice has come to embrace all imaginable media and occupy both time and space. Lester’s artworks propose a tension span and are either implicitly narrative, explicitly visual or both at once, but always unresolved and blurred enough for the spectator to employ his or her own focus shifts.

In English

Årets första BRA10!
Tisdag 23 januari 18.00
Hus 10, Konstepidemin

We are sorry to inform you that the lecture by Gabriel Lester has been cancelled due to illness, he will appear at an later date, but we got some amazing stand ins: JONATAN HABIB ENGQVIST and LARS-ERIK HJERTSTRÖM LAPPALAINEN who are coming to BRA 10 with their brand new book BIGDIG and will be using this as a starting point for a lecture that will not disappoint. 

BIGDIG
Omslag och samtliga bilder i boken: ANNIKA VON HAUSSWOLFF

JONATAN HABIB ENGQVIST är teoretiker och curator som arbetar internationellt på frilansbasis. Han har skrivit för och redigerat flertalet böcker och tidskrifter, har tidigare varit projektledare på Iaspis, intendent på Moderna Museet, jobbat på Södertörns högskola och Kungl.Konsthögskolan. Curator för Reykjavik Art Festival (2012), den 8e Momentumbiennalen (2015), Sinopale 6 i Turkiet, Survival Kit Festival 9 i Lettland (2017) och det pågående projektet Nya Småland.

LARS-ERIK HJERTSTRÖM LAPPALAINEN har undervisat i filosofi vid Södertörns högskola, konstteori på Konstfack och föreläser regelbundet på flera konstskolor i Sverige. Han är verksam som översättare samt hängiven konstkritiker och skribent för tidskrifter som Art Papers, Springerin, Spike Art Quarterly, Kunstkritikk och har kurerat utställningar för bl.a. Nordin Gallery och Kalmar Konstmuseum.

”Aktivitet” är en lugnande tanke, den är diskursens napp som tystar konsten. En annan faktor är nyliberalismens framhävande av aktivitet. Givet konstvärldens (men inte konstnärernas) allmänna följsamhet gentemot rådande ordning, förstår man att passiviteten måste tystas eftersom det rådande måttet är aktivitet och dess mätbarhet. Som en tredje faktor kan man nämna det traditionella konstbegreppet som fastslår att konst är aktivitet, produktion, görande. Det påverkar oss fortfarande, även om det kan tyckas obsolet. Beröringsskräcken, en viss pathofobi, är det äldsta skiktet, nyliberalismens utnyttjande av den, det senaste. Men det mest precisa osynliggörandet av passiviteten i konsten kommer från det filosofiska eller estetiska konstbegreppet, som har varit verksamt från slutet av 1700-talet och faktiskt in i våra dagar. Det är där vi börjar, i filosofins oförmåga.

Dj BRUCE LEENUS har varit aktiv som dj i Sverige sen 1990 och är uppväxt i Stockholm men numera boende i Göteborg, under 2000-talet har han drivit bland annat den hip-hop-baserade men musikaliskt eklektiska klubben ”Bring The Noise!” i 13 år och varit dj i gruppen Sthlm Inkasso, men han har även spelat på otaliga klubbar och festivaler i Skandinavien under alla år. Han är en dj som alltid söker efter nya sounds och underjordiska musikstilar att lyfta fram. När han spelar hörs ofta musik som hip-hop, soul, punk, electro, house, reggae, jungle, juke, skweee med mera.

PERFORMANCE Olivia Bergdahl började sin scenpoetiska bana som tolvåring och blev något av svensk estradpoesis underbarn när hon 2007 vann svenska mästerskapen i Poetry Slam 17 år gammal, och samma år debuterade med diktsamlingen ”Demo”. Sedan dess har hon kommit fyra i VM i Poetry Slam, startat poesi- och stråkkvartettgruppen Olivias Poesiorkester, gett ut en skiva (”Eldorado”), en kritikerhyllad roman (”Efter Ekot”), startat den internationella spoken wordklubben Klubb Kontra med Oskar Hanska, varit konstnärlig handledare i projektet ”Hembygd – någonstans i Sverige”, i åratal skrivit krönikor i Göteborgs Posten, gjort många radioinhopp som huspoet, ett fåtal tv-inhopp, skrivit Tankar för dagen i P1, fått ett par stipendier, blivit årets västsvenska författare, fått Sveriges Radios novellpris, hållit i oräkneliga workshops och framförallt turnerat, turnerat, turnerat, hundratals, tusentals dagar. I Sverige, Norden, Europa, USA.