Since 2018, MASU has been working on the project (Material) Site Recordings, which includes 5,000 wooden laths, connected with cable ties in various temporary structures.
These are moved at irregular intervals to new sites. Over time, they have been in a slow movement and have been at ten locations both outdoors and indoors. During the work on the sculptural spaces, the project has spread in a rhizomatic movement where new parallel stories, materials, scales and contexts have been given space.
Sedan 2018 har MASU arbetat med projektet (Materiella) Platsinspelningar som innefattar 5000 träläkt, fästa med buntband i olika temporära strukturer. Dessa flyttas med ojämna mellanrum till nya platser.
Över tiden har de varit i en långsam rörelse och har haft tio nedslag både utomhus och inomhus. Under arbetet med de skulpturala rummen har projektet spridit sig i en oregelbunden rörelse där nya parallella berättelser och andra material, skalor och sammanhang fått utrymme.
Utställningen på Konstepidemin visar ett nedslag i detta pågående arbete, där olika spår och riktningar får en egen röst och form. Fokus är de olika materiella rörelser och spår som projektet genererat i mellanrummen. Konstnärerna undersöker en situation där samarbete, objekt, teckning och repetition bygger ett ekosystem där alla delar blir röster i samma pågående berättelse.
Projektet (Materiella) Platsinspelninger / (Material) Site Recordings är ett platsundersökande genom material. Projektet innefattar 5000 trä-läkt, 180 cm långa, som vi fogar med buntband till temporära strukturer och som vi flyttar mellan olika platser.
Projektet startade 2018 genom ett residens inom ”Art InsideOut” i Halmstad där vi byggde i centrala stan under tre veckor. Efter det har vi flyttat materialet med ojämna mellanrum i relation till utställningar och andra projekt. Vi var en del av LandArt-utställningar i Ängelholm under två år, en utställning om ekologi på Ystad kloster två gånger, en utställning i Gathenhielmska husets trädgård (Göteborg) och inom det konstnärliga forskningsprojektet ”Skimmer och Härvor” etablerade vi ett SkogsLab i en skog i Skene där vi arbetade under tre år till sommaren 2024. Vi har även arbetat med workshops inom projektet på ”Malmöfestivalen” och med flera olika studentgrupper från HDK-Valand och andra konstskolor och under sommaren 2024 och 2025 deltog vi i ”Årstads mycket tillfälliga konsthalls” utställning med en del av projektet.
Arbetet är långsamt och genom att bygga med samma material på olika platser undersöker vi rum och relationer där läkten fungerar både som form och som samlare av berättelser och miljöer.
Själva materialhanteringen; bära och bygga, erbjuder en slags gravitation för arbetet som gör att vi återvänder, fortsätter, och befinner oss på platser under längre tid. Detta har under åren genererat ett flertal olika tanke- och materialspår som rör sig ut ifrån själva det rumsliga arbetet. Det handlar teckningar, objekt, samtal, texter och publikationer samt relationer till de platser vi arbetat på och de som bebor dem, både människor och mer-än-människor.
MASU är en plattform för samarbetande konstnärligt arbete som drivs av Mattias Gunnarsson och Susanne Westerberg. Konstnärerna kommer ur en tecknande praktik och har arbetat tillsammans sedan 2012. De senare åren har MASU lagt ett större fokus på rumsliga installationer främst utomhus och arbetar ofta i temporära situationer i relationen mellan material och plats.
Göteborgs Internationella Konstbiennal (GIBCA) är ett internationellt samtidskonstevenemang som sker vartannat år i Göteborg. Varje biennal består av flera omfattande utställningar vilka äger rum på etablerade konstinstitutioner och i det offentliga rummet.
GIBCA Extended är både ett nätverk och ett publikt program som samlar samtidskonstscenen i hela Västra Götaland. För varje upplaga skapar enskilda konstnärer, gallerier, konsthallar och curatoriska plattformar egna program och utställningar som fördjupar och ger nya perspektiv på biennalens tematik.