Tre verk

Peter Kruse, Verk 1, rörlig skulptur 2017. Foto Jill Lindström

I galleriets innersta rum
Peter Kruse 1941 – 2018

” I slutet av 1950-talet befann jag mig tillfälligt I London och besökte då Madame Tussauds vaxkabinett. Där fanns bland annat framställningar av kända folksagor och en av dessa var Sleeping BeautyTörnrosa – en ung vacker flicka vilande på en bädd av rosor och försänkt i sömn. Jag upptäckte då, som av en tillfällighet, en nästan omärklig andningsrörelse, en långsam inandning som fick hennes bröst att häva sig och sedan en ännu längre utandning. Jag minns att jag blev helt tagen av hur denna svaga rörelse förvandlade detta döda ting, till något nästan levande. Det jag arbetar med har en hel del med Törnrosa att göra. Att arbeta med form i rörelse (kinetisk konst) ger mig tekniska men framförallt konstnärliga möjligheter att utveckla mitt intresse för skeenden och förlopp över tid. Film och video handlar också om rörelse över tid, men kinetisk konst är tredimensionell och utspelas i betraktningsögonblicket, vilket är en avgörande skillnad.

Rörelsen av ett objekt är ofta i form av kortare eller längre loopar, där det gäller att hitta den optimala hastigheten. Det finns t.ex. en alldeles speciell obönhörlighet i den mycket långsamma rörelsen som är intressant att arbeta med. Elektriska motorer med påmonterad växel är den drivkälla jag använder mig av. Jag har ingen som helst teknisk utbildning varför jag gjort en dygd av nödvändigheten och arbetar med mycket enkel teknik, vilket också främjar hållbarheten.”
– Peter Kruse

Mikael van Reis skrev om Peters utställning, Förebådad avresa, på Göteborgs Konstmuseum (Stenasalen) 2003:
”…jag förbluffas av poesin, humorn och den milda melankolin i göteborgskonstnären Peter Kruses mobila skulpturer. Denna utställning som handlar om att komma och försvinna, att leva och dö en smula bör man inte missa”.

www.peterkruse.net

läs recension av Olle Niklasson, Om konst

trans-europe res-artis td
KUN gbg_kultur gbg_kultur