Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Dans

RADIX: Akropoditi Dancetheatre
— Dimitris Baltas, Angeliki Sigourou

På svenska

The messenger is positioned high above his audience, between earth and sky, between the mortal and the divine –like a bird, like an angel– occupying a space where the vertical and horizontal worlds intersect. He ascends to recount what has transpired and what he has witnessed with his own eyes.

The messenger (in Greek “angeliafóros”) in the ancient Greek tragedy is an extradiegetic narrator, a narrator who exists outside the framework of the story, beyond the action, and detached from the tragic passion. He is an epic narrator who, although not a divine envoy, is perceived by his audience as the bearer of absolute, objective truth. In most ancient tragedies, the messenger typically appears as an anonymous figure who swiftly transitions from ”I” to ”we”. Apart from the prologue and epilogue of his monologue, where he has form and presence, he seems to vanish in the main body of his narration, erasing his own existence and becoming the narrative itself. It is as if the narrator is never actually seen, and the narration gains autonomy solely through his words.

Choreographer

Angeliki Sigourou

Performer

Dimitris Baltas

Sound/Music

David Lang (I lie), Fotis Mylonas

Image

Evi Aresti

angeliafóros is an ongoing project set to premiere in the summer of 2025 in Greece, featuring 17 performers. It is a collaboration between Akropoditi Dancetheatre, British historian and writer Timothy Ashplant, and ibodies.

Akropoditi Dancetheatre

Akropoditi (Greek adverb): on tiptoes, softly, silently, carefully but also boldly, above and beyond the fragility of the limits

Akropoditi Dancetheatre was founded on the island of Syros in 2004 by Angeliki Sigourou. Since its inception, the company has remained a diverse ensemble, featuring dancers and actors from Greece and abroad, as well as community artists from various disciplines.

Among other works, the company has produced the following pieces to date: Glossa (2018), Medusa (2014, 2017), Punishment (2017), Sebastian (2013, 2015), Prayer in 7 Parts (2012).

RADIX

RADIX is a platform where citizens, artists and scholars can re-examine the practice of theatre as radical.
In this 2025 special edition of RADIX focus will be placed on performances that find intimate ties with the concept of prophecy. Examining the Greek word prophētēs we find that its literal meaning is before-speaking. Today, as Europe stands imbedded in war(s) we wonder how sincere intelligent people can disagree? Should not both disputants suspend judgment? Tracing art throughout history it is clear to see that artists in all disciplines have prompted the sirens of warning through their artworks. Art in this sense becomes resistance in its truest sense.

In English

På gångbron mellan Hus 8 och Hus 6 kan du uppleva detta unika verk. Dansaren Dimitris Baltas representerar Budbäraren som befinner sig högt ovanför sin publik, mellan jorden och himlen, mellan det dödliga och det gudomliga – som en fågel, som en ängel – och upptar en plats där den vertikala och horisontella världen möts. Han höjer sig för att återge det som har hänt och det han bevittnat med egna ögon.

Budbäraren (på grekiska angeliafóros) i den antika grekiska tragedin är en extradiegetisk berättare – en berättare som existerar utanför berättelsens ramverk, bortom handlingen och frikopplad från det tragiska lidandet. Han är en episk berättare som, även om han inte är en gudomlig sändebud, uppfattas av sin publik som en förmedlare av absolut, objektiv sanning. I de flesta antika tragedier framträder budbäraren oftast som en anonym gestalt som snabbt rör sig från ”jag” till ”vi”. Förutom i prologen och epilogen av sin monolog, där han har form och närvaro, tycks han försvinna i berättelsens kärna, där han utplånar sin egen existens och blir själva berättandet. Det är som om berättaren aldrig riktigt syns, och att berättelsen får sin egen autonomi enbart genom hans ord.

Efter föreställningen hålls ett publikt samtal med artisten.

Koreograf

Angeliki Sigourou

Dansare

Dimitris Baltas

Ljud/Musik

David Lang (I lie), Fotis Mylonas

Bild

Evi Aresti

angeliafóros är ett pågående projekt som kommer att ha premiär sommaren 2025 i Grekland med 17 medverkande. Det är ett samarbete mellan Akropoditi Dancetheatre, den brittiske historikern och författaren Timothy Ashplant och ibodies.

Akropoditi Dancetheatre

Akropoditi (grekiskt adverb): på tå, mjukt, tyst, varsamt men också djärvt – ovanför och bortom gränsens skörhet.

Akropoditi Dancetheatre grundades på ön Syros 2004 av Angeliki Sigourou. Sedan starten har kompaniet bestått av en mångfacetterad ensemble med dansare och skådespelare från både Grekland och andra delar av världen, samt lokala konstnärer från olika discipliner.

Bland de verk som kompaniet har producerat finns:
Glossa (2018), Medusa (2014, 2017), Punishment (2017), Sebastian (2013, 2015), Prayer in 7 Parts (2012).

RADIX

RADIX är ett studium och en plattform där medborgare, konstnärer och forskare ges rum att fördjupa sig kring scenkonsten och dess roll som radikal. ’Radikal’ behandlas här som ett ursprung, ifrån latinets radix som betyder rot. RADIX drivs av ibodies och har sedan 2022 presenterat en rad offentliga föreläsningar, föredrag och liveframträdanden kring radikalitet, inom teatern – vilket i denna kontext betyder den arena där scenkonst äger rum.

Under denna upplaga av RADIX ligger fokus främst på scenföreställningar som finner intima band med begreppet profetia, vilket finner sitt ursprung i det grekiska ordet prophētēs vilket betyder innan talet.

Läs mer om alla föreställningar på www.i-bodies.com.

RADIX genomförs med stöd av Göteborgs Stad Kultur och Västra Götalandsregionen.

Med stöd från/I samarbete med

Göteborgs Stad
Västra Götalandsregionen

Relaterat innehåll