Jag är en multidisciplinär konstnär med intresse för den filosofiska frågan om gränskorsning. Aktiv i nästan ett decennium har jag försökt utforska komplexa socio-politiska frågor genom min konstnärliga praktik.
Jag växte upp i en chawl; de 4-5 våningar höga hus som byggdes i Mumbai för att hysa arbetare under 1900-talet. Boendeförhållandena i chawls är extremt tuffa, och berättelser om dem avslöjar att medelklassinkomsten i Indien inte skyddar människor från osäkra förhållanden. Människor som bor i chawls är till exempel anställda som kontorsbiträden. Varje dag städas kontoren av fegare. Som en del av min forskning beslutade jag mig för att bli feg. Vid första anblicken verkar Sweep Walking—som, som konstverk, är förankrat i traditionen av indisk performancekonst—lekfullt och betydligt mer glatt än man skulle förvänta sig. I mina praktiker avser jag att använda mitt konstnärliga material som mitt uttalande. Till exempel kommer damm in som material; i det vita kubutställningsutrymmet utför dammiga objekt handlingen av gränsöverskridande, en handling som negligeras för fegarna. I mina målningar utforskar jag ofta hud och kött som en estetik av verklighet.
Min uppväxt i en chawl gav mig en praktisk och nära kritisk förståelse av kategoriserings- och klassificeringssystem, samt en förståelse för min far och farfar, som båda var Dalit-poeter och utövare. Min Powadai-sångarefarfar motsatte sig kastsystemet och var kritisk mot det brittiska styret över Indien. Genom denna förståelse,
Amol K Patil (f. 1987) är en konceptuell och performancekonstnär baserad i Mumbai. Efter sin utbildning inom visuell konst vid Rachana Sansad Academy of Fine Arts and Crafts i Mumbai har hans arbete utforskat gränssnittet mellan performancekonst, teater, musik, kinetisk konst och videoinstallation. Patils arbete gräver djupt och undersöker familjetraditioner: hans farfar var tolk och poet (Powada Shahir, en troubadour som berättade episka historier när han reste från by till by); och hans far var en avantgardistisk dramatiker som tog upp frågor som de förödande effekterna av immigration och dess trauman genom absurda situationer i sina pjäser. Patil, och före honom, hans familj, har betraktat konst som en metod för motstånd.
Amol K Patil har ställt ut på De Pont Museum i Nederländerna 2024, Gwangju Biennale 2024, Hayward Gallery i London 2023, Kunstenfestivaldesarts i Bryssel 2023, Documenta Fifteen i Kassel, Tyskland 2022, Kochi-Muziris Biennale i Kochi, Indien 2022-2023, Yokohama Triennale (Yokohama, 2020); Goethe-Institut / Max Mueller Bhavan (Mumbai, 2019), Goethe-Institut / Max Mueller Bhavan (New Delhi, 2019), The Showroom (London, 2018), Tensta konsthall (Stockholm, 2017), Pompidou (Paris, 2017), Pune Biennale Habit-co Habit (Pune, 2017), New Galerie (Paris, 2016), Japan Foundation (Delhi, 2015); Stedelijk Museum (Amsterdam, 2015), Kadist Art Foundation (Paris, 2013).