På denna vänträff samsas ett koloristiskt måleri med ett konstnärskap präglat av energi där allt från antika till samtida myter når en våldsam urladdning. Kerstin Bratt och Jonas Liveröd har ändå en hel del gemensamt.
I Kerstins Bratts måleri är naturen huvudmotivet och hennes bilder kan sammanfattas i färg, form och rörelse. Det är ett koloristiskt måleri med väl balanserade former som suger in blicken. Hon målar träd som tycks vara i rörelse – ”dansar i vinden” – och fåglar vars kroppar lyfts fram i förstorad skala. I bilderna befinner sig inte sällan svagt avtecknade figurer i en färgsprakande glänta.
En annan sida av hennes måleri är ett antal gåtfulla porträtt som hon intresserat sig för den senaste tiden. Det är upp till betraktaren att tolka och referera till de osentimentala porträtten.
Kerstins lust till bilden och konsten väcktes när hennes pappa tog med henne på utställningar när hon var barn. Hon intresserade sig till en början för foto och gick på Christer Strömholms fotoskola i Stockholm men slutförde inte utbildningen. Konstintresset tog över och hon började på Idun-Lovéns konstskola och senare på Houvedskou och så småningom blev hon elev på Valand.
Kerstin är en av veteranerna på Konstepidemin, hon fick sin ateljé på området redan 1989 och under åren har hon haft en rad utställningar. Vid sidan om sitt konstnärskap har hon utbildat sig till lärare i bild och arbetade i 10 år på högstadiet i en skola i Hammarkullen.
Jonas Liveröds konst består av skulptur, teckning och installation men även kollage, keramik och textil förekommer. Han kallar sig ”materialotrogen” och arbetar ofta med nya och oprövade uttryck. Han är ofta gränsöverskridande i sin konst och samarbetar med andra yrkesområden, till exempel kockar, musiker, kemister och landskapsarkitekter.
Nationalencyklopedin beskriver Liveröds konstnärskap ”som präglat av en ohämmad energi, en plats där allt från antika till samtida myter och riter krockar och blandas i en våldsam urladdning. Hans metod är främst inriktad på teckning, skulptur och installation men tar en mängd uttryck med en stor materialblandning och interdisciplinära överskjutningar, där han även arbetar med text, curatorsverksamhet eller vad som kommer i hans väg”.
Han har ett stort intresse för samlingar och samlande och har vid flera tillfällen samarbetat med museum och samlingar, bland annat Bohusläns museum, Värmlands Museum, Tändsticksmuseet och Trelleborgs museum.
Utöver konstutövandet undervisar han återkommande vid Örebro konstskola och tidigare bland annat vid Östra Grevie folkhögskola, Malmö universitet och som gästföreläsare runt om i Europa, bland annat vid Samlingsforum i Lund, Akademie der Bildenden Künste Nürnberg, Sandberg institute i Amsterdam och Kunstakademie Münster i Tyskland.
Liveröd har en permanent paviljong på Alma Lövs Museum sedan 2013. Han har fått ett stort antal priser och stipendier, bland annat Konstnärsnämndens femåriga arbetsstipendium, Aase & Richard Björklunds fond, Lengertz konstpris och Gunnar & Lily Perssons stipendium
Han har också ett eget museum, Liverödska Wunderkammaren, som ligger i Ågårdskvarn i Götene. Den Liverödska Wunderkammaren är central i den ideella organisationen Luftslottet, som Jonas Liveröd var initiativtagare till.