”Den tunna tråden har fört mig djupt in i detaljernas värld. Detaljer i natur och porträtt.” – Malin Lager
En kamera och en stabil analog symaskin från 1980-talet är mina verktyg. Processen börjar med att jag fotograferar motiv som intresserar mig, fotografierna ligger sedan som grund för omgestaltning till textila bilder. Genom att fälla ner mataren på symaskinen och sy med en speciell pressarfot för stoppsöm kan jag styra tyget fritt och ”måla” med tråden. Jag bygger upp motivet med tygbitar i olika färger, syr sedan i lager på lager för att få fram ljus och schatteringar. Jag fördjupar mig gärna i ett motiv åt gången och syr serier av bilder. På utställningen visar jag porträtt av människor i min omgivning, studier av lavar på Västkustens klippor och av gräs som låter sig fångas så fint av den tunna tråden.
Lager har inte bara skapat ett unikt estetiskt uttryck inom den textila konsten, hon har även utvecklat en egen teknik. Hennes poetiska och samtidigt fotorealistiska bildvärld växer fram ur hennes symaskin. Med ett oändligt antal stygn i lika många färgnyanser skapas Malin Lagers konst. Motiven fokuserar ofta på detaljer – som en gren, en lav, en gatsten, en vattenpuss – och det är genom dessa som världen blir synlig och livet skönjbart. Och tiden. Malin Lagers bilder är och handlar om tid. Tiden att skapa och tiden att leva, om människan som under sin tid på jorden lämnar spår.
Malin Lager är född 1946 i Arvika med fyra generationer konstnärer och konsthantverkare bakom sig. Lager studerade skulptur för Arthur Johansson på HDK 1963-65. Hon lämnade skolan och skulpturstudierna och ägnade sig åt textil som autodidakt. 1983 upptäckte hon symaskinen som ett viktigt verktyg i sitt skapande. Genom åren har tekniken förfinats och utvecklats inför utmanande utställningar, både i Sverige och utomlands.