The exhibition VÄVNAD in Konstepidemin’s Pannrum is a site-specific sculptural mixed-media installation about everything that lives – and where everything lives. In VÄVNAD, the earth’s dark heart beats in a hollow beneath the ground, pumping the sluggish fluids through an increasingly calcified and polluted network of vessels.
All living beings are parts of the same system, drawn from the same cauldron, made of the same ingredients and components. And no wealth or human power in the world can ransom us from the biological fact that all organic life constitutes one single shared body. That is us. We are it. What we do to other lives, we also do to ourselves. It’s time for detox now!
The exhibition is a spatial narrative by the artist K Kent Grundberg. About a kind of living flesh-world, a pulsating womb-cavity, and a welcoming bodily chamber that invites you to descend into a moment of intermingling between body and space, inner and outer, society and individual.
K Kent Grundberg is an artist and educator with roots in DIY culture and social movements, working with sculpture and installations at the intersection of fine art, craft, scenography, and activism. Based in Gothenburg, Kent holds a bachelor’s degree in Metal Art from HDK-Valand, Campus Steneby. In the spring of 2025, Kent carried out their MFA Fine Art degree project at HDK-Valand, exploring the non-hierarchical, decentralized, and interwoven structures of fungal mycelium as a guide for life and resistance, with community, mutual aid, and radical care at its core.
In both social and collective processes as well as in spatial and object-based practice, Kent is concerned with structures, power relations, and social and ecological justice. The more-than-human world is often present, as are skewness, odd existences, and marginalized life forms. These are often embedded in mythological narratives of other worlds with other norms and orders, where both dreams and utopias, as well as their opposites, are given voice and form.
With an interest in craft and material, but with expression as the primary focus, Kent works exploratively and experimentally, remaining open to the processes that the material itself sets in motion. The interplay – but above all, the friction – between the artist and the material is what most clearly defines the outcome. Regardless of technique and choice of material – cast bronze and mouth-blown glass, or reclaimed textiles and foam sealant – a recurring organic formal language and a presence of rebellious undergroundness can be found.
Collaborations and collective processes are central and recurrent, and in recent years have included the trio Häxringen Svampsyskon, the duo Queer Office for Action, and the multidisciplinary queer artist network The Homosex Syndicate Of Precarious Avantgarde Artists.
Utställningen VÄVNAD i Konstepidemins Pannrum är en platspecifik skulptural mixed-media installation om allt som lever, och där allting lever. I VÄVNAD dunkar jordens mörka hjärta i en håla under marken. Pumpar runt de tröga vätskorna i ett alltmer förkalkat och förorenat nät av kärl.
Allt levande är delar av samma system, kommer ur samma gryta och har samma ingredienser och beståndsdelar. Och inga rikedomar eller mänsklig makt i världen kan friköpa oss från det biologiska faktum att allt organiskt liv utgör en enda gemensam kropp. Det är vi. Vi är det. Det vi gör mot andra liv gör vi också mot oss själva. Det är dags för detox nu!
Utställningen är en rumslig berättelse av konstnären K Kent Grundberg. Om ett slags levande köttvärld, en pulserande livmoderhåla och en välkomnande kroppskavitet, som bjuder in till att stiga ner i en stunds sammanblandning av kropp och rum, inre och yttre, samhälle och individ.
I ett köttigt och köttsligt omslutande inbjuds besökaren att försonas med det biologiska faktum att vi som människor är besläktade med och beroende av allt övrigt organiskt liv på jorden, och att mellan membran och hala hinnor reflektera över skiljelinjerna mellan den egna kroppen, samhällskroppen och den biologiska världen, över maligna och beninga vävnader, och över vad det skulle innebära för oss som art och individer om andra livsformer skulle göra med oss vad vi gör mot dem?
VÄVNAD är en varning – kanske rentav ett hot – om att det är dags för mänskligheten att skärpa sig. Att göra om, och göra rätt. För tålamodet är snart slut. Faktum är att elementen och det övriga livet på planeten inte ens behöver göra särskilt mycket för att skaka om våra sköra system. De å sin sida kommer klara sig toppen utan oss, medan vi – å andra sidan – är i stark beroendeställning.
Så VÄVNAD är en uppmaning att ta avsked från vår inbilska mänskliga överhöghet och övertro, och en uppmuntran till att på mer jämlika villkor bli en del av det gemensamma blodomlopp allt organiskt liv på jorden delar. Innan de tvingar oss ner på knä den hårda vägen.
Konstnären K Kent Grundberg utgår ifrån och processar sina egna genetiskt defekta vävnader och korrupta kollagen i sitt undersökande av strukturerna som håller ihop eller släpper igenom, bär upp eller raserar. Hur livstrådarna som utgör allt levande vävs, flätas och knyts ihop med samhällsväven, med våra kroppar och våra liv.
VÄVNAD är ett funderande och utforskande kring hur samhällskontraktet förändrats från uppväxtens självklara solidaritet och omhändertagande på 70-talet, till dagens uttänjda välfärdsväv med bristningar och revor så stora att att människor faller fritt genom maskorna, över det mänskliga övermodet i att tro oss stå över naturens och elementens laga- och huruvida det är möjligt att skapa någonting bättre än det här?
K Kent Grundberg är konstnär och utbildare med rötter i DIY-kultur och sociala rörelser som jobbar med skulptur och installationer, i gränslandet mellan fri konst, konsthantverk, scenografi och aktivism. Hen är verksam i Göteborg , och har en kandidatexamen i metallgestaltning från HDK-Valand, Campus Steneby. Våren 2025 genomförde Kent sitt examensprojekt i MFA Fri konst på HDK-Valand, och utforskade då svampmycelens icke-hierarkiska, decentraliserade och sammanvävda struktur som guide för liv och motstånd med gemenskap, ömsesidig hjälp och radikal omsorg i fokus.
I såväl de sociala och kollektiva processerna som i den rumsliga och objektbaserade praktiken intresserar sig Kent för strukturer, maktförhållanden och social och ekologisk rättvisa. Den mer-än-mänskliga världen är ofta närvarande, så även skevhet, udda existenser och marginaliserade livsformer. Dessa sätts gärna in i mytologiska berättelser om andra världar med andra normer och ordningar, där både drömmar och utopier och dess motsatser får röst och form.
Med intresse för hantverket och materialet, men med uttrycket som primärt fokus arbetar Kent utforskande och experimentellt, med öppenhet för processen som arbetet med materialet utlöser. Samspelet – men framförallt friktionen – mellan konstnären och materialet är vad som tydligast definierar slutresultatet. Oavsett teknik och materialval – gjuten brons och munblåst glas eller återbrukad textil och fogskum – finns ett återkommande organiskt formspråk och en närvaro av upprorisk underjordiskhet.
Samarbeten och kollektiva processer är centrala och återkommande, och har på senare år utgjorts av bland annat trion Häxringen Svampsyskon, duon Queer Office for Action och det multidisciplinära queera konstnärsnätverket The Homosex Syndicate Of Precarious Avantgarde Artists.
Göteborgs Internationella Konstbiennal (GIBCA) är ett internationellt samtidskonstevenemang som sker vartannat år i Göteborg. Varje biennal består av flera omfattande utställningar vilka äger rum på etablerade konstinstitutioner och i det offentliga rummet.
GIBCA Extended är både ett nätverk och ett publikt program som samlar samtidskonstscenen i hela Västra Götaland. För varje upplaga skapar enskilda konstnärer, gallerier, konsthallar och curatoriska plattformar egna program och utställningar som fördjupar och ger nya perspektiv på biennalens tematik.