Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Teater

Agamemnon
Fia Adler Sandblad

ADAS teater är tillbaka med sin hyllade tolkning av Aischylos 2500-åriga klassiker! Endast fem tillfällen på Konstepidemin i höst!

Krig rasar. Våld, hämnd och passion driver handlingen i en värld som rymmer små öar av kärlek. I konungariket Mykene står folket handfallet inför fasorna. I Aischylos drama har våldet sin egen logik. Den är omänsklig och således svår att förstå utan att själv göra sig till en del av den. För hur ska man med fredliga medel stoppa krigets vansinne utan att själv gå under?


“en reningsbad” / “ett sällsynt privilegium att få uppleva” / “teatermagi” / “knockad av denna starka scenkonstupplevelse”


När ADAS teater öppnar portarna till den antika världen är det en vis men oansenlig äldre kvinna som beledsagar oss in i värmen. Hon tar oss genom en förfärlig värld där vreden gått överstyr och makten drivs av personliga, blodtörstiga övertygelser. Det tioåriga trojanska kriget har just kommit till ett slut och Agamemnon, kung av Mykene, välkomnas hem som segerherre och hjälte. I krigets hetta och för att blidka gudarna har han offrat sin dotter, Ifigenia. Hemma väntar Klytaimnestra trofast på sin make, men oerhörda känslor har tagit henne i besinning. Blod kommer att flyta.

När ADAS teater tillsammans med den prisbelönte regissören Ian Magilton (Roy Hart Theatre) tar sig an Aischylos 2500 år gamla tragedi så är det genom en stark fysisk och vokal gestaltning med nyskriven musik och omslutande ljudbild.

BEARBETNING

Fia Adler Sandblad och Ian Magilton

REGI

Ian Magilton

SKÅDESPELARE

Fia Adler Sandblad

KOMPOSITÖR

Jonas Franke-Blom

KOSTYM

Nonno Nordqvist

PRODUCENT

Andreas Luukinen

FOTO

Ola Kjelbye


Med stöd av Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen, Konstnärsnämnden och ABF.  


Sagt om föreställningen

”Det politiska spelets grymma logik får på ADAS teater ett nytt och genomträngande språk /…/ En tajt föreställning som tvingar publiken att omedelbart reflektera nuet i historisk genomlysning. Det känns som ett sällsynt privilegium att få erfara detta /…/ ett exempel på hur konstnären, i det här fallet skådespelaren, arbetar med såväl den sensuella som intellektuella resursen inom sig /…/ den finkänsliga finurligheten i Adler Sandblads gestaltningskonst, där hon utan problem rör sig mellan bilden av såväl den kloka gamla gumman som den nyfödda jungfrun”

– Kjerstin Norén, Alba.nu

”Den här timmen på ADAS teater är ett reningsbad, där Fia Adler Sandblad sjunger och skriker ut den sorg vi alla borde tillåta oss att känna /…/ Fia Adler Sandblads scennärvaro är klassiskt dramatisk, med stort allvar, helt utan distans. Det är ovanligt idag att få se teater spelad på det viset, utan lager av ironi eller grälla effekter. Det är vackert i sin enkelhet och applåderna är oväntat intensiva”

– Cathrin Monell, Scenkonstguiden

”Fia Adler Sandblad gör en beundransvärd prestation, agerar med precision i ett antal röstlägen och lika skiftande kroppshållning /…/ Regissören [Ian Magilton] vet exakt hur publikens uppmärksamhet bäst bibehålls. Rytmen i pjäsen, dramatiska humörsvängningarna och hur orden förstärks av aktörens fysiska framställning bidrar till en ytterst meningsfull timma i ADAS intima black box /…/ Stämningen i dramat med sin okuvliga logik, understryks av föredömlig ljussättning, eggande projektioner samt ett spännande spektra från sköra cellotoner till sorl från folkmassor och noise-crescendo konstruerat av Jonas Franke-Blom. Till denna produktion har han skrivit ny atmosfärisk musik /…/ Klänningarna framtagna av Nonno Nordqvist är otroligt iögonfallande”

– Mats Hallberg, Kulturbloggen

”Det är en rikedom att ha ADAS teater i Göteborg /…/ Det ni gör är teatermagi /…/ knockad av denna starka scenkonstupplevelse”

– Publik kritik

Relaterat innehåll