Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Teater

Aldrig glömd
Fia Adler Sandblad

Aldrig glömd är en hisnande resa genom svensk kvinnohistoria gestaltat med fantasi och drastisk humor!

”Min mamma Marianne var en självständig, ung kvinna när hon som 25-åring blev oplanerat gravid. Hon försökte ta hand om sig själv och sitt barn men möttes av vreden och skammen, både från samhällets institutioner och från den egna familjen. Hon anade inte då att det val som hon gjorde skulle komma att prägla hela hennes liv.”

Skådespelaren och dramatikern Fia Adler Sandblad och regissören Bortas Josefine Andersson (från 123 Schtunk) bjuder med publiken på en hisnande resa genom svensk kvinnohistoria. En resa som spänner från Gustav III:s Sverige, till f.d. tukt- och spinnhuset vid Gullbergsvass i Göteborg och ända fram till våra dagar.

I händelsernas centrum står den ensamma mamman, Marianne. Dottern, Fia Adler Sandblad, tar sig an sin mammas historia genom minnesbilder, brev, arkivmaterial och anekdoter – och framträder gemensamma men tystade erfarenheter från generationer av kvinnor. Aldrig Glömd kastar ljus över hur händelser som drabbar oss påverkar våra liv och vilka spår de sätter inte bara i oss utan också i våra barn och barnbarn.

Av och med

Fia Adler Sandblad

Regi

Bortas Josefine Andersson

Scenografi och kostym

Nonno Nordqvist

Ljuddesign

Jonas Franke-Blom

Ljusdesign/projektioner

Christofer W Fogelberg

Foto

Ola Kjelbye

Producent

Andreas Luukinen

Produktion

ADAS teater

Urpremiär

4 juni 2021


Sagt om föreställningen

”Det är ett finstämt, ytterst känsligt drama Fia Adler Sandblad driver upp till ytan för beskådande för den som vill se. Något som inte bara kan bedömas för sitt agerande men som en verklig gärning, en medveten aktion för en ny förståelse, förlåtelse, för ett nytt liv”

Kjerstin Norén, Tidningen Alba

”Karismatiskt så att det förslår! /…/ överhet och myndighetspersoner parodieras. Briljant agerat när det lustmördas! Som effektiv kontrast fastslås sanningar i de odramatiska glipor Aldrig glömd försetts med /…/ stor scenkonst.”

Mats Hallberg, Kulturbloggen

”En försonlig föreställning med fin energi /…/ Adler Sandblads energiska spelstil ger föreställningen fin dynamik”

Mikaela Blomqvist, Göteborgs-Posten


Fia Adler Sandblad

I en rad tidigare föreställningar har skådespelaren och dramatikern Fia Adler Sandblad utforskat sin bakgrund som barnhemsbarn och övergiven – på Högskolan för Scen och Musik med masterarbetet ”Bouffon”, på Göteborgs Konserthus med skolföreställningen ”Söt, tyst och duktig” och med publiksuccén ”Jag är ett barnhemsbarn” som spelats på små och stora scener runtom i landet. Utifrån material hämtat i arkiv och med insamlade berättelser från olika håll går ALDRIG GLÖMD i dialog med det historiska källmaterialet. Skådespelarens kropp tolkar den mänskliga erfarenheten bakom arkivmaterialets formella uttryck så att den möjliga historien bortom arkivens knappa uppgifter blir möjlig att omfatta.

Relaterat innehåll