Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Utställning

Luxury Entropy Carousel
— Søren Krag

På svenska

Utilizing the inherent connotations of LEGO as a product and an artistic medium, the exhibition explores themes related to capitalism, climate and plastic consumption.

While LEGO is often associated with childhood and play, the exhibited works denote the underlying symbolism of this material: the omnipresence of plastic in our lives, it’s petrochemical fabrication and the powers that protect and profit from this mode of production.

Søren Krag is a Danish artist currently based in Bergen, Norway. Throughout his artistic journey, Krag has focused on digital tools, starting the exploration of what he terms ‘digital painting’ with programs like Microsoft Paint.

This digital tool became a springboard for developing his unique visual language. Krag approaches his projects in two steps: first designs are developed digitally, and then translated into physical form.

In addition to fully ready-made plastic objects, the exhibition features digital projects realized as sculptures built with LEGO. Utilizing the inherent connotations of LEGO as a product and an artistic medium, Krag explores themes related to capitalism, climate and plastic consumption. While LEGO is often associated with childhood and play, Krag focuses attention on the underlying symbolism of this material: the omnipresence of plastic in our lives, it’s petrochemical fabrication and the powers that protect and profit from this mode of production.

Krag acquires his LEGO bricks second-hand and has noticed a recurring pattern: a great number of bricks bearing the logo of the “Shell” Oil company in addition to numerous bricks marked “Police.” This observation forms the basis for the irony Krag seeks to highlight: these seemingly harmless toys can also symbolize the insidious corporate presence in our lives from an early age. Krag’s works thus challenge viewers to reflect on how play and industry, aesthetics and politics merge in art and everyday life.
The exhibition serves as a continuation and further development of its first iteration: ‘Oligarchy Dopamine Rollercoaster’ taking place at SKOG art space in Oslo 2024.

Søren Krag

Søren Krag is a Danish visual artist based in Bergen, Norway. Krag works across a spectrum of disciplines, with a particular focus on the interplay between tactile and digital tools. He is deeply engaged with aesthetic ideas of symmetry and ornamentation, themes that have permeated the history of art and craft, traveling both historically and geographically across different civilizations and cultural regions of the world.

A significant part of his practice involves creating digital ”paintings” using relatively simple software. Through this work, he seeks to use the ”limitations” of these respective methods and media as an aesthetic starting point.

As part of an ever-expanding material study, Krag explores the fundamental indexical and ethereal nature of patterns, which exist beyond any given physical form. Of particular interest to him are the many parallels between the grid system of the digital pixel and traditional crafts such as weaving, embroidery, and mosaic. Through his practice, Krag examines the thresholds between these two worlds.

Krag’s work demonstrates the warmth, texture, and expressiveness that are achievable within the digital domain.

In English

Genom att använda de inneboende associationerna hos LEGO som både produkt och konstnärligt medium, utforskar utställningen teman relaterade till kapitalism, klimat och plastkonsumtion.

Även om LEGO ofta förknippas med barndom och lek, lyfter de utställda verken fram materialets underliggande symbolik: plastens allestädes närvaro i våra liv, dess petrokemiska tillverkning samt de makter som skyddar och tjänar på denna produktionsform.

Søren Krag är en dansk konstnär som för närvarande är baserad i Bergen, Norge. Under sin konstnärliga resa har Krag fokuserat på digitala verktyg och började utforska det han kallar ”digitalt måleri” med program som Microsoft Paint.

Detta digitala verktyg blev en språngbräda för att utveckla hans unika visuella språk. Krag närmar sig sina projekt i två steg: först skapas designen digitalt, och därefter översätts den till fysisk form.

Förutom helt färdiga plastobjekt innehåller utställningen digitala projekt som realiserats som skulpturer byggda med LEGO. Genom att använda de inneboende associationerna hos LEGO som både produkt och konstnärligt medium utforskar Krag teman kopplade till kapitalism, klimat och plastkonsumtion. Även om LEGO ofta förknippas med barndom och lek, lyfter Krag fram materialets underliggande symbolik: plastens allestädes närvaro i våra liv, dess petrokemiska tillverkning och de krafter som skyddar och tjänar på denna produktionsform.

Krag köper sina LEGO-klossar second-hand och har observerat ett återkommande mönster: ett stort antal klossar med logotypen för oljebolaget ”Shell” samt många klossar märkta ”Police”. Denna iakttagelse utgör grunden för den ironi som Krag vill belysa: dessa till synes oskyldiga leksaker kan också symbolisera det osynliga företagsinflytande som genomsyrar våra liv från tidig ålder.

Krag’s verk utmanar därför betraktaren att reflektera över hur lek och industri, estetik och politik smälter samman i både konsten och vardagen. Utställningen är en fortsättning och vidareutveckling av dess första iteration: Oligarchy Dopamine Rollercoaster, som visades på SKOG konsthall i Oslo 2024.

Søren Krag

Søren Krag är en dansk bildkonstnär baserad i Bergen, Norge. Krag arbetar inom ett spektrum av discipliner med särskilt fokus på mötet mellan taktila och digitala verktyg. Han intresserar sig för estetiska idéer om symmetri och ornamentik, som genomsyrat konst- och konsthantverkets historia och som har vandrat både historiskt och geografiskt mellan olika civilisationer och kulturella regioner i världen.

En viktig del av hans praktik består i att skapa digitala ”målningar” med hjälp av relativt enkel programvara. Genom detta arbete strävar han efter att använda de respektive metodernas och mediernas ”begränsningar” som en estetisk utgångspunkt.

Som en del av ett ständigt expanderande materialstudium utforskar han mönstrets grundläggande indexikala och eteriska natur, som existerar bortom varje given fysisk form. Ett område av särskilt intresse är de många parallellerna mellan den digitala pixelns rutnätssystem och äldre hantverk som vävning, broderi och mosaik. Genom sin praktik undersöker Krag trösklarna mellan dessa två världar.

Krags arbete demonstrerar den värme, textur och uttrycksfullhet som är möjlig inom det digitala domänet.

Med stöd från/I samarbete med

ABF
Göteborgs Stad
Statens kulturråd

Relaterat innehåll