Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Utställning

Rubble is a Seed so Red
— Garden Loops

På svenska

‘Rubble is a Seed so Red’ explores the ruderal — the unruly ensemble of plants and animals that emerge in disturbed landscapes. It continues the practice of Garden Loops (Mercè Torres Ràfols, Poppy Bell, and Natalie Blom), who since 2022, have been examining local ecologies through posthuman perspectives. This exhibition brings into focus the contradictory landscapes that surround our cities, alongside the resilient and creative beings that inhabit them.

The ruderal garden emerges from the rubble. It breaks open the asphalt and creates unwieldy bumps. This garden will not stay still, it pushes back against the hard edges of the city. Straight lines become lumpy. Water begins to pool around stones and asphalt. Unexpected collaborations form. Roots take hold, or mosses, and build up fluffy blankets of green and yellow. The spindly tree that emerges from the rubble doesn’t look like it will outlast the winter. But in the spring, she blooms. And in the autumn, new branches make her a little bit taller. New roots make new cracks – and new holes in the rubble make space for new pioneers to take root.

Ruderal species are pioneers; able to withstand the barren and polluted soil, their presence invites pollinating insects and curious herbivores to populate the area. Some ruderal species are noted to have phytoremediatory effects, absorbing or even breaking down soil pollution, such as the beloved dandelion. All of this paves the way for other species to come in and settle. Even if a patch of ruderal land is bordered by asphalt on all sides, it communicates with all the other patches in its vicinity. It will happily take in any seeds carried by the wind; it will provide refuge to bees, food to hares. And when left to their own devices for long enough, we can imagine these little patches of ruderal land spilling over, to become meadows, and grow into forests.

In the exhibition ‘Rubble is a Seed so Red’, new narratives of these, somewhat hostile landscapes, and the resourceful beings inhabiting them, begin to take form. It explores three ruderal ‘characters’: three harbourers of hidden life, three unruly hosts in the ruderal garden. They are food for some, shelter for others: collaborators of a shared, hidden utopia.

The work presented in this exhibition is a continuation of Garden Loops artistic research project “The Ruderal Garden”, a multi-species collaborative exploration of ruderal landscapes, a semi-wild, semi-cultivated, experimental garden built at Färgfabriken in 2024. The project explores ruderal plants – often seen as undesirable weeds – in strengthening ecosystems and decontaminating polluted cityscapes, as well as the concept of non-human gardeners. The project is run by Poppy Bell, Mercè Torres, Natalie Blom and Alexandra Papademetriou in collaboration with Färgfabriken and Yannick Woudstra (Postdoctoral Researcher at the Department of Ecology, Environment and Plant Sciences, Stockholm University).

In English

‘Rubble is a Seed so Red ’ utforskar den ostyriga ensemble av växter och djur som tränger fram ur förstörda landskap – ruderatmark. Det är en fortsättning av Garden Loops – Mercè Torres Ràfols, Poppy Bell och Natalie Blom – praktik, som sedan 2022 har tillsammans undersökt lokala ekologier genom posthumanistiska perspektiv. Utställningen närmar sig de motsägelsefulla landskapen som omger oss i staden – ihop med de resilienta och fantasifulla karaktärer som bor och verkar där.

Fördjupande text

Den ruderala trädgården växer fram ur spillrorna. Den bryter upp asfalten och skapar bångstyriga kullar. Denna trädgård står aldrig still – den trycker tillbaka mot stadens hårda kanter. Raka linjer blir ojämna. Vatten börjar samlas runt stenar och asfalt. Oväntade samarbeten uppstår. Rötter tar fäste, mossor breder ut sig och bygger mjuka täcken av grönt och gult. Det spensliga trädet som skjuter upp ur spillrorna ser ut att inte överleva vintern. Men på våren blommar det. Och på hösten skjuter nya grenar ut och gör det lite högre. Nya rötter skapar nya sprickor – och nya hål i spillrorna skapar utrymme för fler pionjärer att slå rot.

Ruderala arter är pionjärer; de kan överleva i näringsfattig och förorenad jord, och deras närvaro lockar pollinerande insekter och nyfikna växtätare. Vissa ruderala arter har till och med fytoremedierande egenskaper – de absorberar eller bryter ner föroreningar i jorden, som den älskade maskrosen. Allt detta banar väg för fler arter att slå sig ner. Även om en ruderalyta omges av asfalt på alla sidor, kommunicerar den med andra liknande ytor i närheten. Den tar tacksamt emot frön som förs med vinden, erbjuder skydd åt bin och föda åt harar. Och om dessa små ruderala platser lämnas orörda tillräckligt länge, kan vi föreställa oss hur de svämmar över, bildar ängar – och kanske till slut växer till skogar.

I utställningen Rubble is a Seed so Red formas nya berättelser om dessa till synes ogästvänliga landskap och de uppfinningsrika varelser som befolkar dem. Den utforskar tre ruderala ”karaktärer”: tre bärare av dolt liv, tre bångstyriga värdar i den ruderala trädgården. De är föda för vissa, skydd för andra – samarbetspartners i en gemensam, dold utopi.

Arbetet som presenteras i utställningen är en fortsättning på Garden Loops konstnärliga forskningsprojekt The Ruderal Garden – en multispecies-utforskning av ruderala landskap, en halv-vild, halv-odlad experimentell trädgård skapad vid Färgfabriken 2024. Projektet undersöker hur ruderala växter – ofta betraktade som oönskat ogräs – kan stärka ekosystem och rena förorenade stadsmiljöer, samt konceptet om icke-mänskliga trädgårdsmästare. Projektet drivs av Poppy Bell, Mercè Torres, Natalie Blom och Alexandra Papademetriou i samarbete med Färgfabriken och Yannick Woudstra (postdoktor vid Institutionen för ekologi, miljö och växtvetenskap, Stockholms universitet).

Garden Loops

Garden Loops är ett konst- och arkitekturkollektiv baserat i Göteborg och Stockholm, bestående av Poppy Bell, Natalie Blom och Mercè Torres Ràfols. Tillsammans utforskar de urbana landskap, lokala ekologier och matsystem i relation till tid, plats och gemenskap.

Genom samlandet av ätbara vilda växter, odling, fermentering, matlagning och kommensialitet – ämnar GL till att undersöka urbanitet och samexistens med den naturliga världen. GL’s praktik bygger på gemensamt skapande, och använder workshops som ett utrymme för kollektivt kunskapsdelande, omsorg och drömmar.

Tidigare workshops och events har utforskat posthumanistiska perspektiv, landskaps-agens, mat i relation till plats, säsong, tid, samt intergenerationellt berättande etc. Foraging and Fermenting (i samarbete med Aida Urmevi, Gatenhielmskahuset, 2022), Dinner in the Attic (i samarbete med Aida Urmevi, Värmecentralen, 2023), Sandbädd (Locally Alien Festival, Malmö, 2023), Menu for Birds (Göteborgs Jubileumsfirande, 2023), A Call for Cabbage (Skogen, 2024), Cake Care (i samarbete med Sam Druant, Galleri Rotor2, 2024) och Seed Swap (med Odlingsbolaget Svalan, Syntropia Space, 2024).

Garden Loops pågående tvärvetenskapliga forskningsprojekt ”The Ruderal Garden” utforskar ett mer-än-mänskligt tillvägagångssätt för flerarts-samarbeten inom urbana landskap. The Ruderal Garden (Ruderatträdgården) är ett delvis vilt, delvis bearbetat landskap. Det är ett konstnärligt utforskande av potentialen hos ruderatväxter – ofta betraktade som ovälkommet ogräs – att stärka ekosystem och rena förorenade stadsmiljöer. Projektet leds av Poppy Bell, Mercè Torres, Natalie Blom och Alexandra Papademetriou i samarbete med Färgfabriken och Yannick Woudstra (postdoktoral forskare vid Institutionen för ekologi, miljö och växtvetenskap, Stockholms universitet).

Med stöd från/I samarbete med

ABF
Göteborgs Stad
Statens kulturråd

Relaterat innehåll