Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin Konstepidemin Konstepidemin
Konstepidemin logo
Utställning, Öppen ateljé

What A Sweet Mistake
— Halimatu Iddrisu

På svenska

Halimatu Iddrisu is an IASPIS Artist in residency at Konsthallen Blå stället in Angered, with a guest studio at Konstepidemin. She now invites you to an open studio and small exhibition.

During her time in Gothenburg, she has explored new methods of print and image-making through an experimental process involving photo transfers and jelly printing — a technique she was introduced to here. This process has become a bridge between two places that inform her artistic vision: Tamale, where many of her photographs originate, and Gothenburg, where she has continued to expand her practice.

In this body of work, she has collaborated with women from the neighbourhood ”Hammarkullen”, whose presence and stories has shaped the emotional and cultural texture of the paintings. Each image is painted, layered, and finally cut out to form sculptural, three-dimensional surfaces that challenge the traditional flatness of painting.

By using metallic glitters in place of henna, she reflects on the evolution of henna practices — a transformation that parallels broader shifts in identity, adornment, and self-expression among women in contemporary diasporic communities. The shimmering surfaces invite a conversation between tradition and modernity, between body and image, and between materiality and memory.

The art residency is a part of IASPIS – an international residency programme funded by the Swedish Arts Grants Committee with an invitation from Blå Stället Art hall and Black Archives Sweden.

Halimatu Iddrisu

Halimatu Iddrisu (b. 1997) is an artist based in Kumasi, Ghana. She often draws inspiration from her upbringing in a strict Muslim household, contrasted with the liberation of women’s dress in Ghanaian Muslim society.

She works with color, pastel, chalk, paint, and henna, as well as fabrics and patterns drawn from Ghanaian Muslim fashion, creating layered works that explore the complexity of women’s identities and bodies. Her art challenges cultural expressions and societal expectations. She often incorporates stories and lived experiences of Muslim women she engages with and interviews as part of her practice.

She holds an MA in Fine Art from the Kwame Nkrumah University of Science and Technology.

In English

Halimatu Iddrisu är en IASPIS residenskonstnär på Konsthallen Blå stället i Angered, med en gästateljé på Konstepidemin. Hon bjuder nu in till ett öppet ateljébesök och en liten utställning.

Under sin tid i Göteborg har hon utforskat nya metoder för tryck och bildskapande genom en experimentell process med fotoöverföringar och gelétryck – en teknik hon introducerades till här. Denna process har blivit en bro mellan två platser som präglar hennes konstnärliga vision: Tamale, där många av hennes fotografier har sitt ursprung, och Göteborg, där hon fortsatt att utveckla sin praktik.

I detta verk har hon samarbetat med kvinnor från Hammarkullen, vars närvaro och berättelser har format målningarnas känslomässiga och kulturella struktur. Varje bild är målad, lagrad och slutligen utskuren för att bilda skulpturala, tredimensionella ytor som utmanar måleriets traditionella platthet.

Genom att använda metalliskt glitter istället för henna reflekterar hon över hennapraktikens utveckling – en förändring som speglar bredare skiften i identitet, utsmyckning och självuttryck bland kvinnor i samtida diasporiska gemenskaper. De skimrande ytorna bjuder in till ett samtal mellan tradition och modernitet, mellan kropp och bild, och mellan materialitet och minne.

Konstresidenset är en del av IASPIS – ett internationellt residensprogram finansierat av Konstnärsnämnden med inbjudan från Konsthallen Blå Stället och Black Archives Sweden.

Halimatu Iddrisu

Halimatu Iddrisu (f. 1997) är en konstnär baserad i Kumasi, Ghana. Hon hämtar ofta inspiration från sin uppväxt i ett strikt muslimskt hushåll i kontrast till frigörelse i kvinnors klädsel i det ghananska muslimska samhället.

Hon använder färg, pastell, krita, färg och henna samt tyger och mönster från det muslimska klädmodet i Ghana och skapar lager för att undersöka i sina verk komplexiteten i kvinnors identitet och kroppar och utmana kulturella uttryck och samhälleliga förväntningar. Hon införlivar ofta berättelser och levda erfarenheter från muslimska kvinnor som hon interagerar med och intervjuar i sitt arbete.

Hon har en MA i konst från Kwame Nkrumah University of Science and Technology.

Med stöd från/I samarbete med

IASPIS

Relaterat innehåll